به نام یزدان پاک
سلام
امروزه ابزار متعددی برای توسعه تصور و برنامه ریزی میشود ، ولی به عقیده ی بنده ، اگر نباشد سیستم حمل و نقلی پویا و روز آمد ، یکی از چرخهای این ماشین عظیم وجود نخواهد داشت و به طبع حرکتی هم میسر نخواهد بود .
برای توضیح بیشتر مراجعه میکنیم به نمونه ی حول و نقل مرسوم در اروپا و برای مثالی واضح تر صنعت هوائی ، چنین مجموعه ای از ارکان مختلفی تشکیل شده و یکی از آنها ترمینالهای شایسته ی چنین صنعتی است ، اگر نباشند ترمینالهای هوائی مجهز و کار آمد که کلیه مایحتاج مسافران را تامین و حتی اوقات فراغت آنها را با ابزار مختلف پر نکنند ، چگونه چنین حجم جابجائی هوائی میسر خواهد بود .
از آنجائی که در کشور ما با توجه به اقلیم و امکانات موجود ، فعلا سیستم جاده ای کار آیی بیشتری دارد ، پس به یکی از ابزارهای لازم و نچندان مناسب این صنعت در ایران خواهیم پرداخت .
همگان بخاطر داریم ، توقف گاه های سالهی نچندان دور را که بعد از ترمز اتوبوس ، مهماندار با لحنی جاهل مابانه ، فریاد میزد ، چای سیگار ، دستشوئی !!! انگار از همون موقع هم همه به این نکته عالم بودند ، کسی در این مکانها غذا نخواهد خورد ، حتی نوشیدن چای هم با اکراه بود ، در همین موقع بساط سفره مسافران بر روی زیلوهائی اطراف ساختمان و بین گرد و خاک گسترده میشد و ، اندک غذای موجود را به غذاهای رستورانی ترجیح داده و دلی از عزا در می آوردند .
این چند خط برای تجسم روزگاری نچندان دورو مقایسه با وضعیت امروزی بود !!!
اما امروزه در برخی از جاده ها و اتوبانها !!!!(که البته بحث اتوبانها !!! هم جای صحبتی فراوان دارد) توقفگاههای مجهزی دایر شده و مردم نسبت به سالهای گذشته ، رغبت بیشتری به استفاده از امکانات (هرچند قیمتهای آنچنانی) نشان میدهند ، برای نمونه ، مجموعه آفتاب و مهتاب در بزرگراه قم به تهران ، که میتوان اقرار کرد ، از اولین مجموعه های مدرن به معنای رایج در کشور ما بوده است ! البته قابل قیاس با نمونه های متداول در آنسوی مرزها نمی باشد .
میتوان به علایم ونشانه هائی اشاره کرد که این مجموعه ها را متمایز و بهره گیری از آنها را رایج تر خواهد کرد .
1- سرویس بهداشتی که معمولا اولین جائی است که مسافران از آن استفاده میکنند ، که متاسفانه اکثرا به صورت سنتی و ایرانی و بد تر از همه غیر قابل اطمینان از لحاظ بهداشتی هستند و چه شایسته بود اگر ، استانداردهای رایج در جهان برای استفاده ی عموم و آسان برای طیف های مختلف ، اعم از توریست و مسافر داخلی ، در آنها رعایت میشد .
2- محیط آرام و آرامش بخش ، بجای سر و صدای ، نوار و سی دی فروشها و پخش مکرر آهنگ های مجاز و غیر مجاز و یا داد زدن با الحان مختلف برای جلب مشتری !!! با استفاده از نورافشانی مناسب ، سعی در ایجاد جوی ، رمانتیک و آرامش دهنده ی خستگان سفرداشتن بهترین شیوه تلبیغ چنین مکانهائی خواهد بود .
3-نظافت محیطی و استفاده از پرسنل جوان با لباسهای متحدالشکل و البته تمیز ، استفاده از میز و صندلی های راحت و کارآمد ، و امثال اینها باعث اعتماد مشتری میشود .
4- نهایتا ارائه ی خدمات و غذای با کیفیت و قیمتی متعارف باعث گسترش استفاده از این طیف و رشد صنعت توریسم خواهد شد .
اما بحث رانندگان اتوبوس های بین شهری و نحوه خدمات دهی به آنها :
از دیر باز همگان بر این عقیده بودند ، که این توقف گاهها به رانندگان خدماتی ویژه ارائه میکنند که در حقیقت هم چنین بود . اما با پیشرفت و رشد جاده ها و تعدد سفرهای شخصی ، کم کم این توجه به قشر مشتری آور برای رستورانها کم و کمتر شده به حدی که به نوعی سلامت این شغل در خطر افتاده !! رانندگان روزمزدی توان خرید خوراک و مایحتاج را با این شیوه ی درامدی ندارند و مجبور به استفاده از آنچه به عنوان غذای رانندگان سرو میشود هستند و متاسفانه ، در این بخش پیشرفتی حاصل نشده که هیچ ، نسبت به سالهی قبل پسرفت هم د اشته .خوردن غذاهای کاملا غیر بهداشتی ، و عدم جای مناسب بر ای استراحت بین راهی رانندگان و سرگردانی آنها مزید بر خستگی راه شده و این قشر آسیب پذیر را بیشتر از پیش می آزارد ، و کجاست حمل و نقلی که سکاندارش درگیر آسیبهای فراوانی باشد ، که این یکی از آنهاست .
تا بعد ...
به نام یزدان پاک
سلام
همانطور که قبلا در موردش صحبت کرده بودم ، این پست به وظایف رانندگان و مسافران بین شهری نبست به هم اختصاص داره ، از اونجائی که همیشه حق با مشتری است ، ابتدا به وظایف رانندگان در قبال مسافران میپردازیم .
ابتدا باید به این مورد اشاره کنم که وظایف رانندگان در قبال مسافران ، فقط به رانندگان مربوط نیست ، بلکه در سیستم حمل و نقل امروزی ، طیف گسترده ای از مسائل مربوط به شرکتهای مسافربری و مالکان اتوبوس میباشد ، ولی چون رانندگان در طی مسیر با مسافران در تماس هستند ، با عنوان ، وظایف رانندگان به آنها میپردازیم .
1- راننده میبایست ، قبل از سفر استراحت کافی داشته و سر حال و شاداب ، کار و سفر خود را آغاز کند .
2-راننده میبایست ، با ظاهری آراسته و روی گشاده ، هنگام سرویس با مسافران مواجه شود .
3-راننده میبایست ، قبل از انجام سرویس از سلامت وسیله ی نقلیه ی خود ، ضمن هماهنگی با مدیر فنی شرکت ، اطمینان حاصل نماید .(همچنین مایحتاج ایمنی )
4-راننده میبایست ، کابینه سفری مطمئن و شایسته به همراه داشته باشد .
5-راننده میبایست ، وسایل آسایش و راحتی مسافران را قبل از انجام سرویس به همراه مهماندار کنترل و از کفایت آنها اطمینان حاصل نماید .
6-راننده میبایست ، ضمن احترام به قوانین راهور ، از هدر رفت وقت مسافران به نحو شایسته ای جلوگیری کند تا مسافران در سریعترین زمان ممکن به مقصد برسند .
7-راننده میبایست ،در برخورد با مشکلات صبور و با تدبیر باشد .
8-راننده میبایست ، به نحوی رانندگی کند ، که ، آرامش خاطر و اطمینان از بهترین خاطرات سفر مسافران باشد .
9-راننده میبایست ، صادق باشد و در صورت عدم سلامت کافی از انجام سفر خودداری نماید .
10-راننده میبایست ، راننده باشد .
11- ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و اما ، وظایف متقابل مسافران در برخورد با رانندگان اتوبوس بین شهری :
به نظر شما آیا وقتی با یک پزشک و یا مهندسی در شهرداری و امثالهم کاری داشته باشیم ، چه برخوردی با این اصناف خواهیم داشت ؟
1-یک مسافر میبایست ، حداقل 15 دقیقه قبل از سفر در پایانه ی مسافری و شرکت مطبوع حضور داشته باشد .
2-یک مسافر میبایست ، ضمن داشتن ظاهری آراسته و تمیز ، نشاط را به کابینه ی سفر و سایر همراهان هدیه دهد .
3-یک مسافر میبایست ،حداکثر بار مجاز به حمل توسط ناوگان جاده ای را به همراه داشته باشد .
4- یک مسافر میبایست ، شکیبا و محترم باشد و در برخورد با کادر رانندگی کمال ادب را رعایت کند .
5-یک مسافر میبایست ، ضمن احترام به سایر همسفران ، از درخواستهای نا بجا که باعث برهم زدن نظم سرویس و تضییع حق سایرین میگردد خود داری کند .
6-؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در صورت تمایل شما به این وظایف ، بندهای دیگری بیفرائید .
راستی مطلب جدید که در هفته نامه ی حمل و نقل با نام حقیر چاپ شد در لینک زیر قابل مشاهدست .
http://tweekly.ir/fa/Main/Page/90/6/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%8A
تا بعد ...