دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

افیون

به نام یزدان پاک


سلام


بحثی که امروز میخوام به چالش بکشم و شما را هم به عنوان فردی از اجتماع دعوت به این چالش میکنم ، در مورد اعتیاد و عوامل وابسته به اونه .


چرا ؟

اینکه چطور اعتیاد در بین مردم ایران رایج شده و چه کسانی پشت شیوع این عادت در بین اقشار مختلف این جامعه بودند ، رضا شاهی که با جیره بندی و توزیع تریاک در داروخانه ها  به صورت سهمیه بندی و اصلا نفوذ سیاست در این کار و ...


به این موضوع میپردازیم که چرا مردم و مخصوصا راننده ها دچار اعتیاد میشوند و ریشه ی این کار از کجاست و چرا با وجود کنترلهای متعدد، هنوز راننده ی معتاد زیاد هست و چطور و با چه ابزاری میشه از این آمار کاست ؟


اثرات بودن راننده های معتاد :

1- در اجتماع ؟

2-در ازدیاد آمار تصادفات و تخلفات ؟

3- در جلب یا دفع مسافر و مراجعه کنندگان به شرکتهای مسافربری ؟

4-کیفیت سامانه ی حمل و نقل جاده ای با وجود این معضل ؟

5-مقایسه ی برخوردها در ایران و کشورهای همسایه و یا اروپائی با این معضل و موارد مشابه (مشروبات الکلی) و جرایم پیش بینی شده ؟


دوستان گرامی این پست دغدغه ای ست که شاید به نوعی هر کدام از ما ، روزی درگیرش بودیم و یا خواهیم شد ، ترس از دست پرورده هامون و زمانیکه شناور در دریای اجتماع هستند و اثراتی که این مشکل میتونه درگیرشون کنه ! منتظر دیدن نظرات و شرکتتون در این چالش هستم ، برای بهتر شدن این بحث منتظر نظراتتون هستم .

اگه یه سری به اینجا هم بزنید بد نیست .


تا بعد ...


نظرات 9 + ارسال نظر
Rojin چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 14:52 http://rojna.blogfa.com

موقعیت جغرافیایی ایران و مرزهای گسترده با افغانستان و پاکستان که تولید کننده عمده خشخاش در منطقه هستن و بده بستانهای لب مرز و گرفتن باجهای زیاد سپاه برای اجازه ترانزیت مواد مخدر به ایران به نظر من عمده ترین مسائل گسترش اعتیاد تو ایرانه.

سلام ممنونم از اظهار نظرتون اینهم یکی از دلایل و مشکلات عمده هست ، ورود مواد مخدر

kamangir دوشنبه 18 آبان 1394 ساعت 23:13 http://ranandegan.blogsky.com

سلام میخواستم این مطلب را به عنوان یک پست قرار بدم ولی چون به نوعی مربوط به همین پست بود ترجیحا بصورت نظر گذاشتم ، لطفا کسانی که تحمل دیدن صحنه های دلخراش را ندارند نبینند
http://www.zamannews.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/56357-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

دوستان توجه کنند نظرتون در خصوص این نوع برخورد با مواد مخدر چیست ؟؟؟

مریم شنبه 16 آبان 1394 ساعت 23:50

سلام
شما مطمئنید که راننده ها از نظر اعتیاد کنترل می شن؟ من که اطمینان ندارم!
شاید شما هم چند روز پیش این خبر روز از رسانه ها شنیده باشید:" کشف ۶۹ کیلوگرم مواد مخدر از زندان‌ها "

http://www.hamshahrionline.ir/details/312569/Society/socialnews

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

سلام
شدن که میشن !!! اما همون خبری که فرمودین باعث ایجاد این بحث و چالش شد !!!!!!!!! چی بگم والله

saman شنبه 16 آبان 1394 ساعت 21:40

سلام و با تشکر از شما بابت وبلاگ بسیار خوبتون
به نظر من شرکت های حمل و نقل باید سیستمی قانونمند داشته باشند به عنوان مثال هر اتوبوس اگر ساعت 9 شب از تهران به سمت تبریز حرکت کند سرویس بعدی اتوبوس 24 ساعت بعد باشد یعنی ساعت 9 شب فردای آن روز که راننده بتواند استراحت لازم را داشته باشد و مطلب دیگر این است که هر اتوبوس موظف به داشتن راننده کمکی باشد که در شرایط خسته شدن یک راننده ، راننده دیگر رانندگی کند و در آخر نظر شما بسیار درست می باشد چون اصلا منطقی نمی باشد که یک راننده برای درآوردن پول بیشتر جان مسافران را به خطر بیاندازد .

سلام
ممنونم آقا سامان
معمولا با یکی دو ساعت اینور و اونور به همین صورته واگر طول مسیر بیش از 6 ساعت باشه معمولا دو راننده اعزام میشه ، اما این خودش معضلی واسه راننده ها و توی شهر غریب باید چیزی حدود 12 ساعت معطل باشند و بی جا و مکان بودن و نداشتن امکانات لازم برای طی کردن این مدت خودش به خستگیه راننده اضافه میکنه ، هرچند توی ترمینالها گفته شده و تبلیغات زیادی هم در موردش شده که استراحتگاهد رانندگان احداث شده ولی عملا اینطوری نیست و این استراحتگاهها عملا بار تبلیغاتی واسه سازمان پایانه ها دارند و بس و الی ماشالله.....

saman شنبه 16 آبان 1394 ساعت 18:43

با سلام و تشکر بابت مطلب بسیار خوبتون
من به دلیل اینکه با اتوبوس زیاد سفر داشته ام و با تعدادی از رانندگان اتوبوس صحبت کرده ام بعضی از انها برای اینکه سرویس بیشتری ببرند و درآمد بیشتری داشته باشند استراحت خودشان را کم می کنند و برای ناخواسته برای اینکه بتوانند بیدار باشند به مواد اعتیاد آور روی می آورند که اثرات جبران ناپذیری دارد و بعضی از رانندگان هم برای اینکه پول از جیبشان نرود و راننده استخدام کمکی نکنند حاضر میشنود که تمامی مسیر را خودشان رانندگی کنند که در این شرایط راننده برای اینکه خستگی کمتری را متحمل شود به این مواد روی می آورد.

سلام
اول معرفی کنم : آقا سامان پسر جناب خوشنویس هستند و میشوند آقای سامان خوشنویس !! آقا سامان خوش اومدی
درسته میتونه یکی از دلایلش این باشه اما غیر قانوی و غیر موجه ، جان مسافران نباید بخاطر چندرغاز معامله بشه
ممنون از نظرت برادر

غلامحسین شنبه 16 آبان 1394 ساعت 17:40

در مورد پرسش3و4و5 متن بالا بایستی بگویم که هم شرکتهای مسافربری بعنوان مجری و هم اتحادیه حمل ونقل و پایانه های کشور بعنوان متولی رسمی و ناظراین امر مسئول هستند که از اشتغال بکار افراد معتاد در این بخش جلوگیری کنند و اما این سئوال مطرح هست چگونه دستگاههای ذیربط در کشورهای دیگر و بویژه اروپا رانندگان را از نظر سلامت روانی در زمان سرویس دهی آنان تحت نظارت و کنترل دقیق قرار میدهند و از عدم مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر اطمینان حاصل مینمایند ولیکن در ایران علاوه بر سهولت صدور دفترچه کار برای این افراد نظارت پلیس راه در طول زمان سرویس نیز وجود ندارد

سلام جناب خوشنویس
اگر تنها یکی از این فیلترها به موضوعی با این اهمیت ، گوشه ی چشمی داشت ، شاید شاهد چنین وضعیتی نبودیم

مریم ر شنبه 16 آبان 1394 ساعت 12:32

فکر میکنم برخورد دولت با این امر نیاز به جدیت خیلی بیشتری دارد.

بارها دیدم که درمان اعتیاد بی فایده بوده و با توجه به آمار ها میشه عنوان کرد از هر 100 نفر که ترک کردند 95 نفر دوباره مصرف را از سر گرفتن! بنابراین میشه گفت،تقریبا درمان این مشکل با احتمال نزدیک صفر درصد روبرو هست. به خصوص با ورود مواد مخدر صنعتی و افزایش مصرف آنان .

بنابراین به جای هزینه های " درمان" باید هزینه ها و انرژی ها به سمت "پیشگیری" ا زاین معضل سوق داده شوند.

برای پیشگیری هم برخورد جدی تر دولت نیاز هست. من فکر میکنم همه این ها مسئولین بهتر از ما میدونن . اما انگار توطئه هایی پشت پرده است ...

برای پیشگیری باید دسترسی و خرید مواد هم سخت باشد و هم خیلی گران تمام شود. باید مراقبت از مرزها و برخورد با توزیع کنندگان خیلی شدیدتر باشد...

فکر میکنم برخورد شخصی نمیتونه کارساز باشه، آخه فرد معتاد که الان درگیر اعتیاد هست. با برخورد شخصی ما تغییری در روشش نخواهد داشت چون اصلا مغزش از کار افتاده و به جز مواد به چیز دیگری اهمیت و بها نمیدهد

به نظرم "پیشگیری" بهترین راه حل برای کاهش این معضل در ایران هست

خدایا به ما رحم کن

سلام
بحث های اخیر که در تهران و در مورد دروازه غار و بعضی پارکهای حاشیه ای شهر از صدا و سیمای میلی !!! منعکس شده گوشه ای از نیاز برخوردهای عمومی و همه گیر را میطلبد البته که دولتمردان میبایست اقدامات شدیدتری انجام دهند ولی دولت به تنهائی توان مقابله ندارد و همت همه ی مردم را میطلبد .
برای مثال جریمه ی عبور از چراغ قرمز توی کشور امارات یا دبی به پول ما حدود 1000000 تومانه حالا اگر تبدیلش کنیم به درهم حدودا 4000 درهم میشه خوب با این چنین جریمه ای کسی از چراغ قرمز رد نمیشه در حالی که توی ایران این جریمه 30هزار یا سقف جریمه 100هزاره خوب هر کسی داشته باشه براحتی قانون را زیر پا میگزاره .

مریم ر شنبه 16 آبان 1394 ساعت 09:54

باید بگم "خانمانسوز "، بهترین واژه برای بیان، "عمق فاجعه اعتیاد" است. هیچ چیزی بدتر از این درد برای یک خانواده و یک جامعه نیست!

ما اعضای جامعه، نمیتونیم بگیم که مثلا در خانواده ما که معتاد نیست و بقیه هم که به ما مربوط نمیشن و این مشکل، گزندی به ما نمیزند! فراگیر شدن این معضل، همه افراد جامعه ما را درگیر کرده است و هیچ کس در آسایش نیست. چون ممکن است دزد ماشینت، دزد خونت، تهدید به زورگیری، اتوبوسی که سوار شدی و راننده معتاد دارد، و .... همه این موارد برای تک تک افراد جامعه اتفاق بیفتد و نمیتونن خودشون را از این معضل نجات بدند و تحت تاثیر اثرات مستقیم و غیر مستقیم اعتیاد قرار داریم...

بنابراین همه افراد جامعه ما متاسفانه درگیر این موضوع شدند و باید فکری جدی برای حل این مشکل شود ! چرا اینقدر فراگیر شده؟!، به خصوص در بین جوانان...

سلام مریم بانو
کاملا درسته ، اما چه میشه کرد ؟؟ برخوردهای شخصی با موضوع چطوره ؟؟

غلامحسین جمعه 15 آبان 1394 ساعت 23:39

با سلام ممنون از بحث جالبی که مطرح نمودید اعتیاد در همه اقشار جامعه وجود دارد ولیکن در میان رانندگان اتوبوسهای مسافربری از حیث اینکه جان حداقل 30 نفر سرنشینان اتوبوس در سفر به عملکرد او وابسته است و داشتن سلامت جسمی و روانی وی بسیار حیاتی است لذا مهم تلقی میشود چنانچه یک پزشک جراح بی مبالاتی نماید حداکثر یک نفر را بکام مرگ خواهدفرستاد ولی در مورد اتوبوس تعداد قربانیان و خسارات مالی همراه آن بمراتب بیشتر است این پاسخ صرفا در مورد حساسیت عمومی مربوط به اعتیاد این بخش جامعه ارسال میشود و موارد دیگر هم نظر خود را ابراز خواهم نمود

سلام دوست و همراه گرامی خوشنویس
درگیر شدن اشخاصی که تاثیرات زیادی روی اجتماع دارند با قضیهی اعتیاد بجز مضررات شخصی ، به قول شما اثرات جانی برای عده ای مثل مسافران همراهش به دنبال داره !!! این درست ، اما چه میشه کرد ؟ مثلا شما اگر هنگام مسافرت دیدید که رانندتون معتاد هست چه میکنید آیا میتونید از انجام سفر خودداری کنید ؟ ویا میتونید با شرکت صحبت کنید تا راننده را عوض کنه ؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد