دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

مقایسه رانندگی جاده ای در شب بین اتوبوس و سواری

به نام یزدان پاک


سلام


دوست و سرور گرامی جناب خوشنویس ، پیشنهاد دادند مطلبی در مورد مقایسه رانندگی جاده ای در شب بین اتوبوس و سواری از نظر میزان دید در شب و تسلط راننده بنویسم ، با عنایت به اینکه خودم را شاگرد تمامیه دوستان میدانم ، لذا آنچه بر حسب تجربه آموخته و توان بیانش را دارم خدمتتان عرض میکنم .

رانندگی در شب و مخصوصا در ساعات پایانیه شب یکی از زمانهای حساس و پر مخاطره می باشد . کسانی که رانندگی را به عنوان شغل انتخاب کرده و مشغولند ، بدلیل تکرار بعضی از موارد ، بعضی از معضلات  بصورت تجربی قابل حل میشوند .

برای مثال همگان میدانیم که دید در شب نا خود آگاه کمتر میشود و اکثر رانندگان سواری ترس از نزدیک شدن به خطوط کناریه جاده دارند ، در صورتیکه کامیونها و یا اتوبوسها با نیم نگاهی به آینه و یا حدود ستونهای جلوئیه خودروشان قابلیت تشخیص و جایگیریه مناسب را دارند و حتی میتوانند مدتها در امتداد همان خط رانندگی کنند .

بعضی از عوامل کمکهای مناسبی برای رانندگی در شب هستند ، گاردریل ها ، خطوط میانی طولی ، خط کشی های عرضی ، تابلوهای نصب شده بر روی گارد و یا کنار جاده ها ، چراغهای چشمک زن و ...

در شب نیازی نیست نوربالا رانندگی کنیم چرا که رانندگی در این شرایط هم خودمان و هم رانندگان مقابل را خسته میکند ، تنها گاهی با دیدن علائم و در عرض چند ثانیه نوربالا کردن باید بتوانیم محدودیه دید را کنترل و به خاطر بسپاریم .

وسایل نقلیه ی بزرگتر به علت ارتفاعی که از سطح جاده دارند تسلط بیشتری بر اوضاع دارند ، اما این دلیلی بر رانندگیه بهتر نمیشود ! شبها کوچکترین عوامل و یا نقاط نورانی غیر قابل تشخیص باید مهم شمرده شده و به آنها توجه داشت ، چه بسا این نقاط نورانی از راهنمای خودروئی خراب و یا دچار تصادف باشد که بر اثر کارکرد مداوم راهنما دچار ضعف باطری شده باشد .

شب علاوه بر محدودیت دید ، عواملی دیگر هم هستند که باعث سختیه رانندگی میشود ، خستگی ، خواب آلودگی ، مه ، باران ، برف و انعکاس نور در آن ، در تمامیه این موارد از نور بالا استفاده نکنیم ، در هنگام برف و باران و یا مه ، حدود عرضیه خودمان را با گارد ریل میانی و یا تابلوهای کنار جاده حفظ کنیم ، از تغییر مسیرهای ناگهانی اجتناب کنیم ، با سرعتی مطمئنه برانیم ، فاصله ی عرضی و طولی را رعایت کنیم  ، شیشه ی جلو تمیز باشد ، بخاطر اینکه در زمستان بر اثر رطوبت شیشه ی جلو از داخل دچار تعریق میشود ، همیشه شیشه ی سمت راننده را حدود نیم تا یک سانتی متر جهت تبادل هوا باز بگذاریم .

سرعت مطمئنه تعارف مختلفی دارد ، یکی سرعت بالای 100 کیلومتر را برای خودش مطمئنه میداند و یکی با 10 کیلومتر رفتن را مطمئن میدانند ، در صورتیکه هیچکدام صحیح نیست ، بعضی از سیستم ها و آلات فنیه ماشین در سرعت کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت، فعال نیستند ، مثلا  ABS  و ریتارد و جفت کن قفل کن در اتوبوسهای نسل جدید زیر 40 کیلومتر کارائی ندارد و با این سرعت رانندگی کردن خطر ساز میشود (البته بستگی به شرایط دارد).

در جاده ی پر پیچ و خم ضمن رعایت سرعت مطمئنه ، و استفاده از راهنما و توجه به شعاع نور خودروهای مقابل باید بتوانیم حدود جاده را تشخیص بدهیم ، برای مثال :

اگر در جاده ای رانندگی میکنیم که تا بحال نرفته ایم ، و شب هنگام در حال رانندگی هستیم و سرعت مجاز در جاده 80 کیلومتر میباشد طریقه ی تشخیص پیچها به این صورت است که حدود هر 150 متر یکبار با نوربالا زدن برای چند ثانیه و تخمین فاصله ی نور ( پائین حدود 80 متر و بالا حدود 150متر) میتوانیم محدوده ی دید خود را کنترل کنیم ، یا با دیدن شعاع نور ماشینهای روبرو محل خود را سنجیده و پیچهای احتمالی را تخمین بزنیم .تابلو ها و سایر عوامل مهم هستند ولی ندیدن آنها دلیل بر مستقیم بودن جاده نیست شاید بهر دلیل یکی از این تابلوها ساقط شده باشند و در این صورت مهارت رانندگیست که به کمک ما می آید .

در کل بعلت کوچک بودن خودروهای سواری و محدودیت دیدی که دارند ، بهتره پیرو اتوبوسها که معمولا آشنا به جاده و با اختلاف سرعتیه کمتری رانندگی میکنند ، باشند .

در این خصوص هر سئوالی باشه با افتخار در حد توانم پاسخگو خواهم بود . چون بخش نظرات فعلا غیر فعاله(نتونستم حلش کنم) در صورت هر گونه دستوری توی قسمت تماس با من ، میتوانید با بنده ی کمترین در تماس باشید .

تا بعد..

رانندگی در شبرانندگی در شب

رانندگی در شب

نظرات 5 + ارسال نظر

یک تکنیک که دیدم رانندگان سواری از آن در شب استفاده می کنند این است که خط وسط جاده را وسط خودرو نگه می دارند.

البته به نظر من این طرز رانندگی به خصوص وقتی جاده دو طرفه باشد بسیار اشتباه است.

تا نظر شما چه باشد.

سلام
خوش آمدین به وبلاگ رانندگان
اما در خصوص نظر شما ،این کار چه در جاده های یکطرفه و یا دوطرفه و حتی در اتوبانها اشتباه و به نوعی تجاوز به حریم راه دیگر رانندگان است و میبایست آموخت که صحیح رانندگی کرد

saman جمعه 15 آبان 1394 ساعت 12:37

با سلام
باید به این نکته توجه داشت که خودروهایی که اکثر مردم استفاده می کنند خودروهایی مثل پراید و پژو و تندر 90 و ... می باشد و این خودروها مجهز به سیستم کروز کنترل نمی باشند حتی در مدلهای قدیمی تر این خودرو ها سیستم ترمز ضد قفل هم ندارند و در ضمن اکثر اتوبوسهایی که در جاده ها هستد اتوبوس هایی مثل اسکانیا مارال - ولوو بی9 - مان r07 و ... هستند که تمامی این امکانات را دارند و تعداد خیلی کمی از رانندگان می باشند که از اتوبوسی مثل هیوندا استفاده می کنند ولی آیینه و شیشه جلو همین اتوبوسها بدلیل بزرگتر بودن از سواری میدان دید بیشتری دارند.
با تشکر

سلام صد البته با نظر شما موافقم و صحیح میفرمائید .

saman پنج‌شنبه 14 آبان 1394 ساعت 22:22

سلام
با تشکر از مطلبتون این مطلب بسیار خوب و کارآمد هست فقط یک مطلب هستش که باید بهش توجه کنیم که شیشه جلو و آینه های اتوبوس بزرگتر از سواری هستش و همین باعث میشه که راننده دید بیشری به اطرافش داشته باشه و رانندگان اتوبوس با سیستم کروزکنترل و ریتاردر خستگی کمتری نسبت به سواری (خودروهایی که سیستم کروزکنترل ندارند) را دارند.

سلام الان اکثر خودرو ها به سیستمهتی جدید مجهزن و هنوز هستند اتوبوسهای که کروس و ریتاردر ندارند مثل هیوندا و یا مدلهای قدیمیتر

غلامحسین چهارشنبه 13 آبان 1394 ساعت 14:07

با سپاس از اظهار لطف خانم مریم و جنابعالی نظر اینجانب را در پیامک ارسالی میتوانید در متن یگنجانید

سلام چشم جناب خوشنویس

مریم چهارشنبه 13 آبان 1394 ساعت 10:23 http://hamsadehha.blogsky.com

سلام
من قبل از هر چیز از جناب خوشنویس تشکر می کنم به خاطر ایده های خوبی که به ذهنشون می رسه .
و بعد از شما تشکر می کنم که دانش و تجربه تون رو بی مزد و منت در احتیار خواننده های وبلاگتون می ذارید .
این پست تون هم مثل پست قبل خیلی پربار و آموزنده بود. دستتون درد نکنه .

سلام
ضمن تشکر مجدد از برادرم جناب خوشنویس ، انجام وظیفه ای بیش نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد