دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

رانندگی

به نام یزدان پاک


سلام


امروز میخوام جای یک راننده سواری بشینم و فکر کنم باید توی جاده چطور رانندگی کنم که شاید بهترین شیوه ی ممکن باشه !!


آیا جاده ای که داخلش هستیم اتوبانه ، بزرگراهه ، نه جاده دو طرفه هستش ،،!!


هر کدام از این راهها برای خودشون قوانینی دارن ، به غیر از ما هم ماشینهای سبک و سنگین دیگری هم هستند که اونا هم قوانین و شرایط خاصی ، جدا از سلایق شخصی ، تابع قوانینی هستند و ملزم به اجراشون هستند ، چه باید انجام بدهیم ؟؟


1- اتوبانها : رانندگی در اتوبان ، شاید در اولین نگاه ساده ترین نوع رانندگی باشه !! که به نظر من بر عکس قانونمند ترین نوع رانندگی توی اتوبانها باید اجرا بشه ، میپرسین چرا ؟؟


تویه اتوبانها حداقل و حداکثر سرعت ، باندی که استفاده میکنیم و سرعت مجاز تویه اون باند ، نحوه ی سبقت گرفتن ، پارک کردن تویه حاشیه ی اتوبانها ، رانندگی در شب و روز ...


اتوبانها در کشور ما غالبا 3 بانده هستن و اکثرا میبایست حداقل سرعت فقط در باند اول(سمت راست) 70 کیلومتر و حداکثر 120کیلومتر اونم فقط در باند سوم !! کامیونها و اتوبوسهای بین شهری حق استفاده از باند 3 را ندارند ، حداکثر سرعت ماشینهای سنگین 110 کیلومتر بر ساعته پس ما نباید توی باند 2 با سرعتی کمتر از 110 رانندگی کنیم چون باعث کندی ترافیک و سد معبر میشیم ، اگر خودرو ما مشکل فنی داره اصلا توی اتوبان نریم چون صد در صد باعث تصادف میشیم !! اگر از باند اول یا دوم میخواهیم با ازدیاد سرعت و گرفتن سبقت به باند بعدی بریم همیشه زدن راهنما کافی نیست ! رعایت حق تقدم ! یعنی اگر خودروئی توی باند دوم هست حتی سرعتش کمتره باید صبر کنیم رد بشه و بعد با زدن راهنما و اطمینان از خالی بودن ، شروع به سبقت کنیم !!زمانی که سبقت گرفتیم حتما بین خطوط رانندگی کنیم و بر حسب سرعت مجاز و مطمئنه از باند مربوطه استفاده کنیم ، در صورتیکه قصد کاهش سرعت داریم هم ، با رعایت کلیه ی مقررات اقدام به این کار بکنیم ، شبها از نور بالا استفاده نکنیم ، مه شکن فقط برای هوای مه آلود استفاه بشه ، نه در شرایط عادی , چراغ خاموش مطلقا رانندگی نکنیم ، راه را برای ماشینهای اورژانس و آتش نشانی و راهداری در هر شرایطی باز کنیم ، برخوردمون با وسایل نقلیه ی عمومی با گذشت باشه چرا که انها حامل حداقل 25 نفر مسافرن و ما حداکثر 5 نفر تویه خودرو شخصیمون هستیم ، ما زمان مشخصی برای رسیدن قائل نیستیم ولی آنها ملزم به رعایت خیلی از شرایط جاده ای هستند ، خواب آلوده وارد اتوبان نشیم ، تجهیزات ایمنی و مورد نیاز همراه داشته باشیم ، در پارکینگهای مخصوص توقف کنیم و حاشیه ی اتوبان را مکانی امن برای توقف ندانیم ، در صورتی که مجبور به توقف اضطراری شدیم حتما از علائم هشداردهنده ی کافی استفاده کنیم ، آتش زدن لاستیک و یا چوب راه مناسبی برای اعلام توقف اضطراری نیست ، چرا که دود حاصل باعث کم شدن دید رانندگان در حال حرکت میشود ، رعایت کلیه قوانین راهور بجز موارد فوق هم الزامیه .


رانندگی در بزرگراهها : بدلیل داشتن تقاطع ، بزرگراه از اتوبان متمایز میشود ولی شکل ساختاری آنها با اتوبان شاید یکی باشد حداکثر سرعت برای سواری در بزرگ راهها 110 کیلومتر و برای خودروهای سنگین 100 کیلومتر میباشد رعایت کلیه موارد فوق به اضافه رعایت حق تقدم هنگام دور زدنهای احتمالی الزامیست .

جاده های دو طرفه که معمولا جذاب ترین نوع جاده ها هستند نیز شرایط خاص خود را دارند ، حداکثر سرعت در روز با توجه به علائم 95 کیلومتر برای خودروهای سبک و 85 کیلومتر برای خودروهای سنگین است که با توجه به ترافیک جاده ها و کوهستانی بودن محورها باید به علائم راهنمائی و رانندگی توجه خاصی داشت ، رعایت کلیه موارد فوق و همچنین تحمل بار ترافیکیه جاده ، حتی زمانی که سبقت آزاد باشد ، برای داشتن رانندگیه بی خطر الزامیست !! با توجه به عرض کم جاده های دو طرفه انحرافهای ناگهانی فاجعه بار هستند ، نور پائین و زدن راهنما نشانه شخصیت رانندگیه ماست ، حتما رعایت کنیم ، خروج و ورود به چنین جاده هائی صبر و حوصله ی بیشتری را میطلبه ، بهترین زمان برای مسیرهائی که برای اولین باره از اون مسیر عبور میکنیم ، روزه روشن هستش ، از مناظر و طبیعت ایران هنگام مسافرتها استفاده کنیم و رانندگیه مداوم را ترجیح ندهیم .


امیدوارم تونسته باشم حداقل یکی از مواردی را که شاید توی جاده برای دوستان هنگام سفرهای شخصی تبدیل به سوال میشه را پاسخ داده باشم ، پیشاپیش سالی خوش و خرم و پر از خنده های از ته دل برای همه ی هموطنانم آرزو میکنم .

Image result for ‫عکس مربوط به جاده های زیبای ایران‬‎ Image result for ‫عکس مربوط به جاده های زیبای ایران‬‎ Image result for ‫عکس مربوط به جاده های زیبای ایران‬‎ Image result for ‫عکس مربوط به جاده های زیبای ایران‬‎

از جاده های و طبیعت ایران لذت ببرید .

نظرات 3 + ارسال نظر
مریم شنبه 23 اسفند 1393 ساعت 13:20

سلام.
مشخصه که شما خیلی قانونمند هست. خدا کنه همه راننده ها مثل شما باشند. موفق باشید.
میشه خواهش کنم فونتی که باهاش تایپ میکنید رو تغییر بدین. چون نوشته هاتون رو نمیشه راحت خوند. فکر میکنم فونت رو تغییر بدین بهتره. البته هر طور که خودتون مایلید. در ضمن این عکس جاده های شمال کشور، دقیقا کجاها هستند؟

سلام
چشم من بخاطر نزدیک بینی که دام این فونتو انتخاب کرده بودم ولی تغییرش میدم حتما !!
عموما جاده چالوسن

تمنا شنبه 23 اسفند 1393 ساعت 09:27 http://www.tamana5239.blogfa.com

عجب تصاویرروح بخشی آقا منم می خوام

سلام
زباد دور نیستن جاده چالوس

سلام
خوبی؟؟؟
شب بخیر
ممنون که سرزدین

سلام اخوی مرتضی !!!
ظاهرا شما هم مثل بنده ، نت نشینی داداش ؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد