دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

خواسته دوست وبلاگی

به نام یزدان پاک 

 

سلام 

 

تو بخش نظرات دوستی دارم در مورد علت آتش سوزی های مکرر اتوبوس های اسکانیا  پرسیدن ، تو این پست حداکثر مفید و مختصر در این مورد نظر شخصی خودمو که حاصل تجربه کار با اسکانیا هستش رو عرض میکنم امیدوارم مفید واقع بشه !! 

در ابتدا میخوام بگم هر برندی برای بهتر جلوه دادن تولیداتش یکسری ایتم هائی رو تو کارش منظور میکنه که تمامیه تولیدات یکسری محاسن و معایب دارن و تقریبا هیچ کدام بی عیب نیستن .  

همچنین بعد از تولید و استفاده در ناوگان حمل ونقل تزئینات و تعمیرات غیر استانداردی صورت میگیره که خود آنها از عوامل تشدید این حوادث هستند .

اگر بخواهیم یک سری عوامل را دسته بندی کنیم چون بر حسب موقعیت قرار گیری در اتوبوس شاید زنجیره ای نباشند پس از قسمت جلوئیه ماشین شروع به توضیح میکنم . 

سیستم کنترل هوشمند این اتوبوس بسیار ابتدائیه و در صورت بروز حادثه هشدارهای لازم و سریع را به راننده نمیده و چون محل قرار گرفتن فرمان خودرو در نامناسبترین حالته و در صورتی که راننده بخواهد اونو طوری تنظیم کنه که به فرمان مسلط باشه لاجرم دید راننده به صفحه دیجیتال ( همون حداقلی) محدود میشه ( البته ستونهای بغل و محل قرار گرفتن آیئنه ها هم مناسب نیست ولی مربوط به این مبحث نمیباشد)؟ 

به جهت اینکه راهرو ورودی بازتر از بقیه اتوبوسها باشد اجبارا میبایست پله های جلو و ورودیه راهرو از سمت جلو شیب ملایمی داشته باشند پس ، محل قرار گرفتن باک مخصوص سوخت طوری لحاظ شده که تقریا حالت خورجینی را دارد در این حالت با توجه به استفاده از سوخت وخالی شدن باک متاسفانه هوای داخل باک بجای تخلیه لازم متراکم شده و خود به هنگام ایجاد ضربه باعث انفجار مضاعفی میشود ، حتی هنگام سوختگیری این مدل اتوبوس مقداری از حجم باک را هوا اشغال میکند که سوختگیری را سخت میکند . 

سر جلو اتوبوس اسکانیا تا زیر پای مسافران ردیف اول و همان جای نصب باک شاسی طولی متصل به شاسی اصلی را ندارد به همین جهت به محض تصادف و ضربه از قسمت جلو باک بیشترین صدمه را میبیند . 

محل قرار گرفتن باطری های ماشین نیز زیر پای راننده میباشد که ناچار سیم کشی اصلی اتوبوس از این محل و کنار باک رد میشود و در هنگام تصادف ... 

گاز کولر مخصوص راننده نیز در قسمت سینی جلو اتوبوس خود از مواد اشتعال زاست علی رغم تبلیغات و گفته ها که این گاز اشتعال زا نیست اما به علت تحریم های طولانی و عدم دسترسی به اجناس اصلی از مارک های مشابه هندی و چینی استفاده میشود که تکلیف آن هم معلوم است . 

سیستم ترمز اسکانیا هنوز بصورت کاسه چرخی به جای دیسکی استفاده میشود که همین امر ضمن پائین آوردن ظریب اطمینان در مواقع ترمز های شدید کاسه چرخها بشدت داغ شده و لاستیکهای نامناسب مثلا مارکهای غیر از میشلن و بریدجستون سریع دچار حریق شده و ... 

بعلت طول زیاد سیم کشی در اتوبوس اسکانیا و نیاز بیشتر برق در قسمت عقب این ماشین معمولا سیم کشی های این اتوبوس دچار سوختگی و قطعی و گاهی هم آتش سوزی شده اند . 

استفاده از تخته های 7 لایه و صمغی در کف اتوبوس ... 

برای عایق بندی جداره داخلی و بیرونی از یونولیتها استفاده میشود که خود از عوامل تشدید احتراق هستند  

جنس صندلی ها ، پرده ، پلاستیکهای مصرفی در تزئینات داخلی خود از عوامل تشدید دهنده و انتقال سریع آتش به بقیه جاهای اتوبوس هستند و... 

البته در بعضی از مارک های دیگر هم بعضی از ایتم ها وجود دارند ولی نه به اندازه اسکانیا . 

با تمامیه احترامی که برای شرکت عقاب افشان و شخص آقای اکبری قائلم در بازدید از یکی از نمایشگاههای حمل و نقل خواستم این موارد را با ایشان و دست اندکاران شرکت در میان بگذارم ولی ... 

 

در همین اندازه بسنده میکنم باشد موجبات ناراحتی کسی را فراهم نکرده باشم . 

 

تا بعد ...

نظرات 8 + ارسال نظر
مامان چهارشنبه 21 اسفند 1392 ساعت 09:54

lممنون از توضیحاتتون ....مفید بود ...

فقط وظیفه خودم میدونم مرسی

پژمان شنبه 17 اسفند 1392 ساعت 15:38

سلام
این مطلب رو که دیدم نتونستم نگم
بسیار عالی توضیح دادین به گونه ای که شخصی غیر فنی هم درک کند
......
البت تو بسیاری از اتوبوس ها هم این عیب ها وجود دارد ولی خوب در اسکانیا بسیار مشهود است
واقعا از نظر کارشناسی تون ممنون ومتشکرم
یا حق

سلام دوست عزیز و محترم وظیفه خودم میدونم و سعی در بهبود نیز دارم
از شما و توجهتون هم سپاسگزارم

ازاده دوشنبه 12 اسفند 1392 ساعت 20:52 http://www.azademoradi.blogfa.com

واقعا متاسفم من کلا یادم رفت ازشما بخاطر این مطلب عالیتون و نگارش خوبتون تشکر کنم...
سپاسگزارم.......بسیار.........

ستاره کویر یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 07:48 http://hadiseashna.blogsky.com

تفاوت کسی که به خاطر مسائل مادّی یا به اجبار ازدواج می‌کند با کسی که دست به روسپیگری می‌زند به جز آنکه اوّلی تنها به یک شخص وفادار است، چیست؟
آنانکه عشق را در هر رابطه و هر کاری جستجو می‌کنند، بهترین طریق زیستن را برگزیده‌اند و آنانکه بدون عشق که نیرومندترین موتور محرّکۀ حیات است، رابطه‌ای برقرار می‌کنند، مردگان متحرّکی‌اند که زندگی را گم کرده‌اند.
آنکس که تن‌فروشی می‌کند با کسی که به خاطر مسائل مادّی ازدواج می‌کند، تنها تفاوتشان در وفاداری به یک شخص نیست بلکه تفاوتهای دیگری نیز دارند.
تن‌فروشی زیر پا گذاشتن شأن انسانی و انکار حقیقت والای درونی است. چون به این نیّت به شخصی نزدیک شوید، والاترین ارزشهای انسانی‌تان را فراموش کرده، به جای تکیه بر خدای درون و ارزشهای حقیقی‌تان به تنها دستاویزی که برای عرضه در اختیار داشته‌اید، متوسّل شده‌اید. رفتاری حقیر و به دور از شأن انسانی انجام داده‌اید.
ولی هنگامی که به خاطر اهداف دنیایی تن به ازدواج می‌دهید، خانواده‌ای تشکیل می‌دهید که خود بنیادی ارزشمند است و بستری است برای فرزندانی که پا به عرصۀ وجود خواهند گذاشت و به این ترتیب اگر چه از عشق، که نیرومندترین موتور محرّکۀ حیات است، فاصله گرفته‌اید ولی حدّاقل ارزشهای والای انسانی را به بازی نگرفته و خدای درون را کوچک نشمرده‌اید.

سلام و صد البته با شما موافقم اما مناسبتشو یادآور بشین بیشتر سپاسگزارم

بی نام جمعه 9 اسفند 1392 ساعت 05:36 http://b-nam.mihanblog.com

سلام
هوس مسافرت کردم

سلام
سال داره نو میشه و بهترین زمان واسه سفره >
خوش بگذره

ای چی پنج‌شنبه 8 اسفند 1392 ساعت 14:28

ممنون قشنگ و کارشناسی بود ای ول مرسی

سلام دوست خوبم خواهش میکنم

ستاره سه‌شنبه 6 اسفند 1392 ساعت 23:25 http://joghde0shab.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
این ماشین جایی غیر قابل اشتعال هم دارد؟؟؟؟؟؟
....................................
خیلی چیزها به جای نقطه چین میخواستم بنویسم اما میدانم به مذاق شما خوش نمیآید.
در هر حال مطالعه که نداریم .بابت وقتی که صرف اطلاع رسانی میکنید ممنونم.
یاد میگیریم از شما

سلام دوست گرام البته با توجه به نوع استفاده تقریبا حتی قسمتهای فلزیش پس از بروز حادثه ذوب میشه .
چرا نقطه چین فکر میکنم ظرفیت انتقاد پذیری و شنیدن گلایه ها از هر نوعی در من حقیر بالاست هر چه میخواهد دل تنگت بگو

m.o سه‌شنبه 6 اسفند 1392 ساعت 00:41 http://a-rajai.blogfa.com

باسلام دوست گرامی وب جالبی داری به وب منم یه سری بزن و از ترفندای خوبم استفاده کن ممنون میشم

مرسی حتما سر میزنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد