دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

برند های قدیم

به نام یزدان پاک 

 

سلام 

در یادداشت قبلی گفته بودم که میخوام در مورد مدل  اتوبوس های نسل جدید ادامه بحث بدم ، اما به نظرم آمد بد نیست یادداشت اولم رو اختصاص به خلاصه ای از امکانات مدلهای قدیمی بدم .

تا اونجائی که سن وساله من یاری میده اتوبوسهای حدود 14 یا 15 سال قبل اکثرا بنز اونم از نوع ناسیونال خودمون که با تغییراتی اندک مدلها از هم متمایز میشدند ، بودند مثلا بنز 302 شیشه کوتاه ، 2 و 3 جعبه ، شهاب خودرو ، که کلا یه مدل اونم مکعب مستطیل و ساده ،مدل آخریش هم که خیلی گل کرد ناسیونال 302 با اتاق ایرانپیما بود که اون موقع ها به نظرمون خیلی راحت و مناسبه سفر بودند ، کم کم کولر به تجهیزات اتوبوسها اضافه شد ، آبخوری ها از مد تقسیم آب با پارچ تبدیل شد به ابسردکن ها با لیوان دسته جمعی و بعدها با اومدن لیوانهای یک بار مصرف ؟؟، کمی بهداشتی تر شدند تا اوائل سالهای 76 یا 77 بود که اتوبوس ولو b7 راهی بازار شد اتوبوسی که از نظر قد و قامت بزرگتر و نسبت به مدلهای قبل ، سریعتر و زیبا تر بود در این مدت 2 مدل وارداتی هم بود که شامل 2طبقه و  b12  که با اقبال عمومی مواجه نشدند . 

اما اگر از برند های کم اقبال مثل رنو و بنز 457 و... بگذریم سال 82 جهش دیگری داشتیم با مدل B12 مونتاز داخل که زیباتر و سریعتر و از لحاظ قدرت موتور وگیربکس بسیار قویتر از مدل قدیم خود بود که طی 2 سال جای خودشو به مدل B12TX داد ، همزمان با ورود این مدل اسکانیا وارد بازار حمل ونقل شد با سری 9 لیتری که در ابتدا استقبالی از این مدل نشد و اگر از حق نگذریم شرکت همسفر بانی مصرف اتوبوس اسکانیا شد . بلافاصله مدل 12لیتری با گیربکس دنده ای به بازار امد که کمی زیباتر هم بود . 

تقریبا اسکانیا حدود 4 سال یکه تاز بازار بود ( البته مدلهای ترکیبی هم در این مدت روانه بازار شد مثل بنز C500که فقط در شرکت رویال سفر ایرانیان مورد مصرف داشت ) سال 86 اسکانیا مدل مارال با اتاقی زیبا تر و با گیربکس نیمه اتوماتیک راهی بازار کرد که حسابی سر و صدا کرد .  

آغاز سال 87 زمزمه هائی از ورود یک برند قویتر به گوش میرسید تا اوایل ساله 88 اتوبوسهای مان وارد بازار حمل ونقل شدند اتوبوسهائی به مراتب قوی تر و جادار تر که در بدو ورود برای عموم ناشناس بود ولی با همت شرکت همسفر خیلی سریع در بین مسافران جا باز کرد و اکثر مسافران هنگام خرید بلیط تقاضای سرویسهای مان را داشتند .  

خلاصه کلام اینکه سیر رشد حمل ونقل بین شهری اتوبوسها تقریبا طی یک دهه و سریع بود هر چند که جاده ها توانائی استفاده از این امکانات را نداشتند اما انها آمدند و ما امروز شاهد امکاناتی هستیم که 15 سال قبل حتی فکرش را هم نمیکردیم. 

در یادداشتهای بعدی به تفکیک این مدل ها و مختصات هر کدام به توالی خواهیم پرداخت . 

تابعد...

نظرات 3 + ارسال نظر
غلامحسین خوشنویس یکشنبه 15 شهریور 1394 ساعت 22:18

اگر اطلاعاتی در مورد شرکتهای تشکیل دهنده نعاونی های شماره 3 و 6 و 9 و 10 و 14 و 17 در اختیار اینجانب قرار دهید ممنون خواهم شد ضمنا"لوگوی اولیه عدل و تی بی تی و میهن تور و لوان تور و گیلان تور را توسط نرم افزار اتوکد باز طراحی نموده ام در صورت تمایل ارسال خواهم کرد

سلام
سعی میکنم چشم

تامای شنبه 16 آذر 1392 ساعت 12:20 http://tamaybano.mihanblog.com

راستش من تاحلا یه بار بیشتر سوار اتوبوس نشدم اونم وقتی بچه بودم
هیچ تصویر ذهنی ندارم
احساس می کنم اوایل بهتر می نوشتید برای خوندن مشتاق تر بودم

سلام مرسی از اومدنت دوست خوبم ، قبلا هم گفته بودم که فضای وبم خیلی غم آلود شده میدونم اما این اقتضای محیط ممرد نیاز بود اما با تمام این حرفها میدونم خیلی ناقص و کم محتوام از منو راهنمائی های خودتون دریغ نکنید بازم سپاس گذارم

خیلی خیلی موفق باشی دوست عزیز
تو دنیای مجازی شبیه شما خیلی کمه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد