X
تبلیغات
رایتل

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

در ایران ، دولت ها و راه ها

به نام یزدان پاک


سلام


از قدیم الایام ایران حلقه ای زنجیرهِ شاه راه ابریشم بوده و هست ، حفظ این موقعیت در 8 سال دولت بهار کمی کمرنگ شد و تحریم های جهانی علیه ایران سهم ما را از این شاه راه جهانی کمرنگ کرد .

 در دول مختلف وزارت راه و شهر سازی فعالیت هائی داشته که مطمئنا نه میتوان تمام آنها را اثبات و تایید کرد و نه رد !! اما هست نکاتی که باید یاداوری شوند ، اتصال روستاهای بدون جاده ی آسفالت و حتی پل برای گذر از رودهانه های بین راه ، احداث اتوبانهای متعدد در کشور ، سر و سامان دادن به بخش های نظارتی و کنترلی ، بهینه سازی ناوگانهای حمل و نقل ، مدرن شدن ناوگان های موجود ، بهر گیری از سیستم های مکان یابی و اصطلاحا GPS ، بروز شدن و اطلاعات سفر در ایران توجه به بخش توریت !!!در خصوص جاده ها و قس علی هذه .

اما آیا کارهای انجام شده صحیح و از روی تفکری بوده و یا طرح هائی تبلیغاتی و برای رای آوری دولت ها !!! اگر بخواهیم از این مقوله بگذریم ، شاید بتوانیم راحت تر به نتیجه برسیم ، پس بررسی طرح ها بصورت اجمالی ، نه دولتی مد نظر میباشد . برای مثال احداث آزاد راه اصفهان - کاشان-قم- تهران ، دقیقا در یکی از مسیرهای پر تردد کشور ، نیازی بود که سالها در انتظارش بودیم و نهایتا افتتاح شد ، اما مشکلات بسیاری در این طرح بوده و هست که هنوز مسافران این مسیر را آزار میدهد ، ابتدا بحث کیفیتی ، بعد از سالها و بنابر مدیریت خصولتی این آزاد راه و علیرغم دریافت عوارضی قابل توجه ، کیفیت آسفال و زیر سازی در این بزرگ راه واقعا تاسف بار است ، شاید اگر منصفانه بنگریم حداقل 30% از تصادفات پیش آمده به همین دلیل باشد که باز هم با اظهار تاسف هیچ نامی از این مقوله برده نمیشود ، آیا پیمانکار اصلی چه سازمان ، نهاد و یا شخصی بوده است ، چرا باید سرمایه های ملی به این نحو از بین بروند ؟ و یا برای ساخت جاده ای با چنیدین برابر هزینه هنوز هم متحمل هزینه های جاری هستیم !!! سیستم های کنترلی یکی پس از دیگری ، با چه عنوانی نصب میشوند امروز شاهد کلی هزینه برای نصب فلان دوربین هستیم ، کمتر از 6 ماه به روز رسانی میشوند !! با کلی هزینه ی جدید ، و پایان سال همگان میفهمند این دوربینه آنی نیست که پول را دادیم و سال بعد میشوند مترسکی برای جالیز !! آیا نهادهای مسئول ناظر ندارند ؟ و هزار آیای دیگر !!1

بزرگراه تهران شمال که به سیاهچاله ای مرتبت با جیب اشخاص ی تبدیل شده که همچون چاه ویل انتها ندارد ، چرا زمانی پیمانکاری مراجعه میکند و خواهان ثمنی برای انجام کاری است و این کار با 10 برابر هزینه در داخل قابل اجرا نیست و حتی پس از اجرا قابل استفاده نیست ، بازهم اصرار بر حیف و میل اموال عمومی داریم ؟

و یا طرح تعهد ساز و بدون کارشناسی و جانمائی مناسب ، مسکن مهر ، واقعا چرا برخی مواقع شاهد چنین طرح هائی ، فقط برای اینکه فقط ثابت کنیم ما میخواهیم کاری انجام بشود با چه قیمتی ؟ خدا میداند !! چقدر پیمانکاران ابتدائی این پروژها سرمایه های مردم را به یغما بردند ، چند سال برای تکمیل این بناهای بدون زیربنا مردم در صف انتظار ماندند ، تازه بعد از تکمیل ساختمانها مشکلاتی چون آب فاضلاب، برق، بهداشت ، مدرسه ، بازار ، ایاب ذهاب شهروندان ، پاسگاهای مورد نیاز و ... باعث خالی ماندن این مسکن ها شد ، و از همه بدتر بدلیل ارزان بودن بی کیفیت ترین مصالح بدون نظارت ناظران بکار برده شد تا در صورت زلزله و تکانی کوچه شاهد فجایعی خانمان سوز و دلخراش باشیم !! خانه دار کردن به چه قیمتی ؟ آیا واقعا جئانان را خانه دار کردیم و یا شهرک هائی ساختیم برای اوباشی که در بین مردم و زیر نظر پلیس آرامش نداشته باشند و بتوانند عنکبوت وار تاری امن بدور کارهای خلاف بکشند !!!!

سامانه ی جی پی اس زمانی که راه اندازی شد و با چه هزینه هایئ بر مالکین خودروهای برون شهری تحمیل ، هرچه فریاد زدیم برادر من ما زیر ساخت مورد نیاز را نداریم ، این برای چیست ؟ حال بعد از گذست حدود 10 سال و به جیب زدن پولهای گزاف ، بالاخره فهمیدند که این دستگاه های نقطه ای با دکل های اپراتورهای داخلی به هیچ دردی نمیخورد !! خوب چه شد ، حال سامانه ی سپهتن !!! در ابتدا عرض کنم این سامانه به مکراتب بهتر از مدل قبلی است ولی به نوبه ی خود بازهم بدلیل نبود زیر ساختهای لازم جزو طرح های عقیم خواهد بود .

سیستم کنترل هوشمند ناوگان ریلی ، سیستم هوشمندی که دست انسان میتواند مختلش کند ، سیستم هوشمندی که در اندک سرمای زمستان ناکارآمد میشود !!! چرا نمیبینیم چه مدل سامانه ای با کشوری چهار فصل همچون ایران سازگاری دارد و سراغ آن برویم چرا باید همیشه طرح های سوخته و تایید نشده در کشور ما نقش عزرائیل را بازی کنند ؟

اما در کل باید از تیم جناب روحاین و مخصوصا آقای آخوندی وزیر محترم راه .و شهر سازی تقدیر و تشکر کرد که با حجم وسیعی از طرح های بر زمین مانده وارد شدند و در کمتر از 4 سال شاهد تکمیل طرح هائی بودیم که سالیان دراز انتظارش را کشیدیم و و یا طرح هائی که به نقطه ی کوری بدل شدند ، هرچند با سرعتی کم اما بالاخره کور سوئی از حرکت در آنها دیده شد .

نوسازی ناوگان هوائی که خود ثمره ی تصویب برجام و میوه ی شیرین صلح و آشتی با تکنولوژی به روز جهانی بود و هست یکی از حرکتهای ارزنده و قابل تقیر این وزارت خانه بوده و هست تا جائی که مطمئنا در سالیان آتی این حرکت به انقلابی در صنعت هوائی ایران تبدیل خواهد شد  .


تا بعد... 

لینک همین یادداشت با قلمی متفاوت در هفته نامه ی حمل و نقل :                                                                                http://tweekly.ir/fa/Main/Page/109/6/%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%8A

نظرات (3)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
مطلبتون خیلی خوب بود
دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 ساعت 10:37
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام سپاس از شما دوست گرامی .
نوشته: محمد از [ انگلستان ]
سلام آقای کمانگیر میخواستم اگر براتون ممکن هست یه شماره تلفن یا آیدی تلگرام به من بدید

ما تولید کننده محصولی برای اولین بار در جهان هستیم که برای نصب در اتوبوس های بین شهری طراحی و تلید شده،خواستم در مورد فروشش باهاتون مشورت کنم اگر امکانش براتون باشه
ممنون از شما
محمدحاجی عرب-اصفهان
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 ساعت 20:59
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام دوست گرامی ، جناب حاجی عرب ، هرچند ایمیل آدرسم روی پروفایلم بود ، ولی بازهم برایتان ارسال نمودم امیدوارم بتوانم خدمتی انجام بدهم . با سپاس
نوشته: غلامحسین از [ رومانی ]
سلام نوشته شما را خواندم و در حال حاضر چیزی به ذهنم نمیرسد که اضافه کنم مقصود دیداری دوباره بود و عرض ادب مجدد
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 ساعت 17:40
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام و سپاس استاد ، واقعا گاهی دیدن حتی دست خطی از بزرگان مایه تسلی روح و آرامش جان است . سپاسگزارم
z174d6b9265z23qa29yf21dl.html بیشتر بخوانید:http://www.traffiset.ir/mypages/url/