دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

قاچاق کالا معضل تولید و ، پاشنه ی آشیل اقتصاد

به نام یزدان پاک


سلام


سالهاست ، مسئولان و قوای سه گانه بر جلوگیری از قاچاق کالا ، تاکید داشته و دارند ، قبول این مهم که نقش قاچاق کالا در زمین گیر کردن تولید کنندگان داخلی بسیار چشمگیر و حائز توجه بیشتری میباشد ، نیاز به تفهیم ندارد ، هر چند عدم کیفیت تولیدات داخلی و پایبند نبودن تولید کنندگان به تولید اجناس با کیفیت و رقابتی با مدل های مشابه خارجی و اتکا بر نیروی قهریه  قانونی  !!! و همچنین خدمات فوق العاده ضعیف پس از فروش ، بی معنی بودن ، گارانتی !!!  خود در هر مورد و به تنهائی یکی از دلایل گرایش مردم به خرید کالای خارجی و حتی بی کیفیت میباشد . اما :

 اینکه چرا و چگونه شاهد اجناس و کالای قاچاق در مغازه ها هستیم و کلا چگونه این کالا وارد میشود و این انبارهای مملو از کالای قاچاق و بدون گمرکی چطور شکل گرفته اند جای سئوالی است که سالها بی پاسخ مانده !!!!


نیروی محترم انتظامی با صرف هزینه های گزاف از بودجه های ملی ، پاسگاه های متعددی در بین راه و جاده ها تاسیس و نیروی بیشماری را به خدمت گمارده ، اما شاهد عبور سهل و ساده ی خودروهای حامل قاچاق از محورهای تحت کنترل میباشیم ! واقعا چرا ؟ 

سئوالی از تیمور لنگ شد که نتیجه ی این همه جنگ های داخلی و خارجی در دوران سلطنت تو چه بوده ؟ و پاسخ تیمور : اگر پسر بچه ای با طبقی از طلا از شرق به غرب و از شما به جنوب برود ، سکه ای از این طبق کسر نخواهد شد ، چرا که هر جا دزدی شد ، گردن داروغه را زدم ، چرا که اگر داروغه با دزد همدست نباشد ، در شهر و جاده ها دزدی صورت نمیگیرد ، سوای اغراق در این داستان ، آیا کشوری با تراز امنیتی بالا چون ایران ، قابلیت کنترل مثلا 1000 و یا 2000 و حتی 10000 خودرو حامل قاچاق کالا را با اینهمه فیلتر جاده ای و سیستماتیک ندارد ؟ و یا تمایلی برای کنترل نیست  و فقط و فقط برای حفظ ظاهر دست به شعار دادن میزنیم ، واقعا کنترل مرزهای آبی و خاکی به عهده ی کیست ، مگر میشود در هر ساعتی از شبانه روز لنج و یا وسیله ی حمل و نقلی وارد خاک ایران بشود و محافظان مرزی نبینند ؟ اسکله هائی که کلای قاچاق در آنها تخلیه میشود تحت نظارت کدامین نهاد و ارگان و قوه میباشد ؟ برخی از خودروهای حامل قاچاق به قدری تابلو  هستند که شهروندان عادی هم قابلیت تشخیص آنها را دارند و در اصطلاح عوام این خودروها شوتی خوانده میشوند ، چرا این خودرو ها به راحتی از گیت های بازرسی عبور میکنند ؟ 

آیا با عبور هر یک خودرو ، شان و مقام ، نیروئی که حافظ جان و مال و ناموس مردم است به سخره گرفته نمیشود ؟  و آیا واقعا ما با این توان میخواهیم در مقابل تهدیدهای گوناگون سرپا بایستیم !!!! در کشورهای همسایه با چنین خاطیانی چه برخوردی میشود ؟ 


بقول مثلی قدیمی که پیشگیری بهتر از درمان است ، ما راه را برای ورود باز گذاشته ایم تا در داخل بعد از صرف هزینه های گزاف انبارها را تخلیه و اجناس را مصادره کنیم ، ؟ آیا این روش حیف و میل اموال مردم و کشور صحیح است ؟ 


پیشگیری از قاچاق کالا از هر مبدائی و به هر مقصدی تنها کمی قطع طمع میخواهد و عزمی استوار ورنه این سیل همچنان خانمان سوز است !!!!

نظرات 2 + ارسال نظر
غلامحسین دوشنبه 23 اسفند 1395 ساعت 23:18

سلام بقول شما اجناس داخلی کیفیت پایین دارند و کالای خارجی هم که از مبادی رسمی و قانونی وارد میشوند با توجه به نرخ دلار و همچنین عوارض گمرکی بسیار گران و دور از دسترس خواهد بود بنابراین وجود یک روزنه مثل کالای قاچاق برای تعدیل نرخ کالاهای داخلی با کیفیت متوسط و خارجی شاید سیاست اعلام نشده دولت باشد وگرنه محال است از زیر نظر نیروهای انتظامی براحتی عبور نمایند

سلام دوست گرامی جناب خوشنویس
نکته ای بس ظریف بود که حضرتتان اشاره فرمودید

وحید دوشنبه 23 اسفند 1395 ساعت 22:39

قاچاق!ظاهر این کلمه وحشتناکه ولی مردم حق دارند هر کالایی را از هرجایی که بخواهند تهیه کنند و این از آزادی های اساسی مردم است و اینکه کسی مردم را وادار به خرید کالایی کند مثل آنچه در مورد خودرو می گذرد آزادی اساسی مردم را نقض کرده است اصلا چه کسی به دولت این حق را داده است که برای ورود کالای خارجی تعرفه زیادی وضع کند تا مردم برای تامین مایحتاجشان بخواهند قانون شکنی کنند هرچند قانون ظالمانه شکستنی است.

البته اینکه کالای داخلی نیز باید همچون سایر کالاهای مصرفی ، صاحب کیفیتی قابل رقابت باشد ، هیچ حرفی نیست ، اما کمی رجوع به تاریخ کشورهائی مثل کره و ژاپن ، این ایده را کمی دچار تشکیک میکند ، هر چند حقوق مردمی هم قابل معامله نیست !!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد