دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

خرده مالکان و شرکتهای مسافربری


به نام یزدان پاک


سلام


در مشاغل غیر دولتی و یا حتی برخی از کارگاههای دولتی و یا خصولتی ، هستند ابزارهائی که ، عوامل اطرافشان را تحت تاثیر خود قرار میدهند ، اگر بخواهیم بطور تفصیلی به این مهم بپردازیم ، از حوصله ای این پست خارج است ، پس به سراغ مطالب ، مربوطه میرویم و در حد بضاعتمان به آنها خواهیم پرداخت :


شرکتهای حمل و نقل بجز یک و یا دو شرکت ، که زیر نظر نهادی خاص اداره میشوند ، کلا خصوصی هستند ، در این شرکتها ، برای تجمیع ناوگان ، و تکمیل خودرو های مورد نیاز ، سعی در جذب سرمایه گذارانی که در این بخش فعال هستند ، دارند ، که البته یکی از عوامل مهم در حمل و نقل همین افراد میباشند ، حال این افراد هر کدام سلایق و نظرات خاص خود را دارند ، تا زمانی که بحث رقابت نباشد ، مشکلی پیش نمی آید ، اما به محض ظهور پدیده ی رقابت ، رقبا برای زمین زدن طرف مقابل ، سعی در پراکندن ، ابزار لازم هر شرکت مینمایند .

مالکین اتوبوس ها هم بنابر شرایط خاص اقتصادی حاکم ، مجبور به عدم رعایت برخی موارد لازم هستند ، برای مثال ، جنس لاستیکی که باید زیر اتوبوسها بکار برود و در شرایط خاصی که جاده های ما دارند ، ضریب ایمنی لازم را دارا باشند ، آن چیزی نیست که باید باشد و از لاستیکهای فاقد امنیت کافی استفاده میشود . این نشان از کدام نقص در سیستم حمل و نقل است ؟


یا برای مثال حمل بار توسط اتوبوسها ، باک اضافه برای حمل سوخت قاچاق و از این قبیل تخلفات ، اگر تصورمان این باشد که مالک و مخصوصا شرکت متبوعش از این مسائل بیخبرند ، سخت خود را محکوم به ساده لوحی نموده ایم ، چراکه مگر میشود ، چشمی نبیند و سر در تفکر انواع رنگهای مختلف باشد ؟ پس لابد ، مالک اتوبوس باید درآمدی داشته باشد که بتواند  مخارجی اینچنین را تحمل کند .


مخلص کلام  اینکه مشکلاتی هست در سیستم حمل و نقل که تا شرکتها از اداره به شیوه ی خرده مالکی خارج نشوند و تبدیل به شرکتهای توانمند و سرمایه گذارانی سهام بر نشوند ، این مشکلات همچون کلافی سردرگم همچنان باقی خواهند ماند .


لازمه ی این ترقی ، چیزی نیست جز نظام جامع حمل و نقلی که بر اساس سرمایه گذاری عمومی (نه فردی)  و حتی قابل عرضه در بازار بورس ،بنا شود . این مدل شرکت ، توان رقابت را زمانی خواهد داشت ، که  طبق اصول و با رعایت تمامی موازین و مقررات لازم در حمل و نقل اداره شود ، البته این امکان هم هست که یکنفر صاحب کل مجموعه باشد ولی مقید به رعایت اصول تعریف شده .


خرده مالکان برای منافع خود دست به هرکاری خواهند زد ، چرا که بقول معروف به آب زده و خیس نخواهند شد ، در بدترین شرایط با پرداخت جریمه های نا مناسب با تخلف از بند خواهند رست . استثمار رانندگان یکی دیگر از معایب این نوع اداره ی ناوگان حمل و نقل است ، در چنین شرایطی رانندگان سالم و پویا و سرحال کمتر جایگاهی دارند و این میشود که قاطبه ی رانندگان به اعتیاد و حمل قاچاق کالا و از این دست تخلفات آلوده اند ، برای چنین راننده ای زندگی به روشی غیر از این قابل تصور نیست !!! و مسئول رشد چنین تصوراتی همان خرده مالک هااا 


تنها راه حل رسیدن به ناوگان حمل و نقل سالم و پویا ، خروج از شیوه ی منسوخ و قدیمی فعلی و تن در دادن به قوانین جدید جهانی است .


تا بعد...


نظرات 6 + ارسال نظر
مریم ر یکشنبه 26 دی 1395 ساعت 09:48

سلام

وقت بخیر

(اول عذرخواهی میکنم که این مدت طولانی (یک سال) به این وبلاگ سر نزدم. در این مدت درگیر فرزندم بودم. خدا به من بک پسر ناز داد و الان پسرم یک ساله هست. و اولین فرزندم )

مطلب بسیار جالبی را نوشتید که واقعا مشکلات این بخش را نشون میده
به نظر من خصوصی سازی خوبه به این شرط که با نظارت خیلی قوی همراه باشه و زمانی اجرایی شود که شرایط لازم را دارا باشد. اما این نکته هم مهم است که خرده مالکی اصلا جالب نیست و صرفه های حاصل از مقیاس را ندارد.

سلام و عرض ادب ، خیلی خوشحالم بابت ناز پسرتون ، انشالله به سلامتی و تندرستی ، روزهای خوش و شاد ، اولین و بهترین هدیه ی خدا ، و مقرر در تقدیر پسر و شما و همسرتان باشه . و در خصوص این پست و مشکلات این سیستم ، هرچی بنویسیم کمه ، اما باید از جائی استارتش زده بشه و به نظر من اول باید از این قسمت ساماندهی صورت بگیره

علی امین زاده چهارشنبه 22 دی 1395 ساعت 07:31 http://www.pocket-encyclopedia.com

ممنون از ابراز لطفتون.

ببخشید اگه در مدت قطع بودن سایت سر نزدم. آخه دیدم هیچ راهی برای دریافت پاسخهای شما نیست

سلام داشتن دوستی چون شما مایه ی افتخاره ، با نظر یا بی نظر خوش باشید و پایدار

علی امین زاده یکشنبه 19 دی 1395 ساعت 12:16 http://www.pocket-encyclopedia.com

به عنوان کسی که سالهاست داره کار می کنه می گم:
در بازار کار ایران رقابت با اون معنی رقابت در بازار غرب خیلی فاصله داره.

قدر مسلم ، اینطور است که میفرمائید .

غلامحسین دوشنبه 13 دی 1395 ساعت 21:22

سلام در گذشته های دور زمانیکه اتوبوسهای شهری اقدام به جابجایی مسافر در طهران قدیم میکردند همواره راننده اتوبوسها و شاگردان آنها با یکدیگر رقابتی تاحد مشت و لگد داشتند تا اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تاسیس شد و بعدها در دهه چهل خورشیدی که شرکتهای مسافربری بین شهری ایران در اوج رقابت بودند عده ای توسط شرکتها مامور بودند که نام و نشان شرکت مربوطه را با یک سطل رنگ از بدنه اتوبوسهای سانحه دیده در بین شهرها و جاده ها می زودند و در واقع صورت مسئله پاک میشد

سلام دوست گرامی : کلا در حال پاک شدنیم ، چراکه صورت مسئله اصلی خود مائیم . سپاس

ایوب دوشنبه 13 دی 1395 ساعت 18:55

به نظر من با توجه به وضع اقتصادی کشور و فرهنگ مردم اگر به صورت خرده مالکی هم باشه ایرادی نداره،ولی باید به صورت جدی نظارت بشه
یعنی اگه نظارت به طوری باشه که فرد متخلف به مجازات مربوطه برسه و از زیر جریمه به روش های پارتی بازی و رشوه و غیره در نره میشه وضع بهتریو شاهد بود
برای مثال همون مسئله پلاک نکردن اسکانیا توسط راهور که البته علت اونم جای بحث و شک داره،میشه صاحبانی که خارج از چارچوب کاری عمل میکننو جریمه کرد

سلام ایوب خان الان دقیقا همون روش در حال اجراست

مریم دوشنبه 13 دی 1395 ساعت 11:40 http://raze-nahan.blogfa.com/

سلام
خب همین که وقتی پای رقابت به میان میاد خرده مالکها تلاش می کنند رقیب رو به زمین بزنند نشون می ده معنی رقابت سالم رو نفهمیدند! به جای اینکه سعی کنند کیفیت رو بالا ببرند، دنبال راههای میان بر و خلاف می گردند تا از رقیب جلو بزنند!
جناب کمانگیر به نظر من ایراد در سیستم قانونگذاری و نظارته . از یک طرف باید قوانین اصلاح بشن و از طرف دیگه باید نهادهای نظارتی، بر اجرای قانون، نظارت کامل داشته باشند تا قانون به درستی اجرا بشه.

سلام ابتدا تشکر کنم برای تذکرات املائی که دادید . و در خصوص نظر شما ، البته شاید در این وبلاگ از جهات مختلف به این موضوع چندین بار در پستهای نختلف پرداخته شده ، البته از دریچه ی منظر های مختلف ، اما مهمترین دلیل همان عدم رعایت در رقابت های سالم ، که در اکثر مشاغل شاهد آن هستیم !!!!
والبته سیستم قانون گذاری کلا بخش های خصوصی را به امان خدا رها کرده ،!! اما در برخی بخش ها با جان مردم ، معامله ای غیر منصفانه صورت گرفته است !!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد