دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

3-چگونه میتوان راننده ی اتوبوس شد ؟


به نام یزدان پاک


سلام


در ادامه ی مبحث ورود به سیستم های حمل ونقل به آخرین مرحله در حمل و نقل جاده ای میرسیم که البته مهمترین قسمت میباشد ، چراکه تا نباشند پرسنل مشغول در بخش جاده ای مسلما ، سیستم حمل و نقل به هیچ  کاری نمی آید .


معمولا شرکتهای مسافربری مالکینی در اختیار دارند برای تهیه ناوگان حمل و نقل(که البته به خودی خود ؛ این شیوه نه تنها صحیح نیست بلکه برای کنترل و پائین آوردن حوادث جاده ای ، خطرناک هم هست) .


و این مالکین هم برای راه اندازی و بکار گیری وسایل نقلیه ی خود ، رانندگانی احتیاج د ارند (که همانطوری که بکار گیری مالکین به شیوه ی فوق الذکر اشتباه میباشد ، پیرو آن اشتباه ، بکارگیری رانندگان هم به این سبک ، اشتباه ، و باعث نابه سامانی در حمل و نقل میگردد که همگان به آن واقفیم ؛ اما برای همین شیوه ی اشتباه و رسیدن به آن هم نیاز به طی مراحلی است ، که در پی می آید ).


برای تبدیل شدن به رانندگان حرفه ای جاده ای ، طی مراحل ذیل الزامیست :

1- دارا بودن گواهینامه ی پایه دوم 

2- دارا بودن حداقل 23 سال تمام (که به نظر حقیر اینهم یکی از همین اشتباهات میباشد )

3- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سیکل(سوم راهنمائی) 

4-تاییدیه از یکی از شرکت های مسافربری ، مبنی بر اینکه شما حداقل 2 سال به عنوان مهماندار در آن شرکت مشغول به کار بوده اید .

5-دارا بودن ، کارت پایان خدمت وظیفه ی عمومی .

6-طی مراحل ابتدائی برای اخذ گواهینامه .


1-6-شرکت در کلاس های بازآموزی و دریافت کارت  مذکور.

2-6-اخذ گواهینامه ی پایه یکم .

3-6-عضویت در انجمن صنفی رانندگان بین شهری بخش مسافر.

 4-6-شرکت در کلاس های حرفه ای مخصوص رانندگان اتوبوس های بین شهری ( معمولا این دوره از کلاسها یکماه میباشد)

5-6-تهیه مداراک لازم برای دریافت کارت هوشمند رانندگان حرفه ای بخش مسافر(که عمدتا شبیه همان مدارک گواهینامه میباشد و به انضمام سوئ پیشینه ی کیفری)

6-6-بعد از اخذ کارتهای حرفه ای و هوشمند رانندگان بخش مسافر ، به شهرک آزمایش مراجعه و مراحل دریافت دفترچه ی کار با اتوبوس را طی میکنیم تا نهایتا دفترچه ی ساعت زنی را دریافت کنیم .(لازم به توضیح است که تا کنون مسیرهای مختلفی برای حذف این دفترچه از سیستم ناوگان صورت گرفته ، ولی بدلیل ناکارآمدی و نقص برنامه ریزی موثر نبوده و اجرا نشده ، که شایان ذکر است بودن این دفترچه هم محاسن و هم معایبی دارد که در صورت امکان پستی در این خصوص اختصاص خواهم داد.)

بعد از دریافت مدارک فوق میتوانیم در یکی از شرکتهای مسافربری برون و یا درون شهری مشغول بکار شویم .

البته سابقا بر این منوال بوده که ، چنین رانندگانی مدتی با حقوقی ناچیز بکار گرفته میشدند تا تجربه ی لازم را برای هدایت اتوبوس کسب و سپس مجاز بودند به تنهائی عنان اتوبوس را بدست بگیرند که جدیدا هم با شیوه ای بهتر ، و آن اینکه : رانندگان بعد از اخذ دفترچه در آن قید میشود یکسال بعنوان راننده ی دوم میتوانند مشغول بکار شوند ، که این مورد یکی از موارد بسیار حرفه ای و کارآمد برای تربیت راننگان با تجربه و کارآزموده میباشد .)


حال پس از این دیگه آیا بتوانید در شرکتی مشغول بشوید یا خیر بستگی به کمی شانس و از آن مهمتر لیاقت خودتان دارد .

شغل رانندگی یکی از مشاغل طاقت فرسات که البته درآمدی حلال و پاک دارد ، دوستانی که در این شغل هستند ، از خصوصیات اخلاقی خاصی در طی این سالها برخوردارمیشوند که ، انزوا و گوشه گیری یکی از آنهاست . 

متاسفانه بخاطر برخورد ، قهری و استثماری ، شاغلین این حرفه ، از اعتماد به نفسی پائین برخوردارند ، با اینکه شغلی بسی خطیر در دست دارند ، از هیچ مزایائی بهرمند نیستند و هیچ ارگان و یا نهادی حامی این قشر از زحمتکشان جامعه نیست .

اما هیجان در کار یکی از همراهان همیشگی این شغل و ساکنان در جاده هاست ، برخورد با عامه ی مردم و سلایق مختلف یکی از روزمرگی ها و تنوعات این حرفه میباشد .و از همه مهمتر در صورت پرداخت به موقع یکی از نقدترین مشاغل است .

به تازگی از بانوان محترم هم توانسته اند بعد از طی مراحلی که ذکر شد ، در این حرفه مشغول بکار شوند . این مهم میتواند در بکارگیری بانوان در بخش حمل و نقل مسافر درون شهری اهمیت بسزائی داشته باشد و بازار کار مناسبی را ایجاد کند .

Image result for ‫عکس از رانندگان اتوبوس‬‎


بانوی محترمی که راننده اتوبوس هستند .

Image result for ‫عکس از رانندگان اتوبوس‬‎

 و همینطور خانم راننده ی کامیون اگر اشتباه نکرده باشم ایشان سرکار خانم آزاده شمس هستند که به اتفاق همسرشان با تریلی خودشان کار میکنند .



تا بعد...

نظرات 41 + ارسال نظر
اژدر شنبه 15 آبان 1400 ساعت 02:51

سلام شرایط گرفتن کارتbis چی هست؟bus منظورم نیستا،!!

اطلاعاتی در این زمینه ندارم

شهرام حسینی سه‌شنبه 11 آبان 1400 ساعت 00:03

باسلام مجدد.خدمتتون عرض کنم که پایه دو داشتم مدارک هوشمند و دفترچه ثبت ساعت و 4 سال سابقه با سواری بین شهری دارم.الان که پایه یک گرفتم مستقیم میتونم راننده اتوبوس بشم یا اول باید مهماندار بشم؟؟؟

مراجعه کنید به امور صنفی شهر محل سکونت قطعا بهتر راهنمائیتون میکنن

شهرام حسینی چهارشنبه 21 مهر 1400 ساعت 17:46

باسلام.بنده 4 سال سابقه دفترچه پایه دو مسافری دارم و با سواری بین شهری کار کردم.سوالم اینه که برای دفترچه اتوبوس آیا بازم سابقه مهمانداری برای بنده لازمه یانه؟؟؟

درود بر شما بلی اول باید پایه یک داشته باشید و بعد طی مراحل اخذ دفترچه کار با اتوبوس

Saeed شنبه 3 مهر 1400 ساعت 13:44

سلام من پایه دو دارم ۲۴ سالمه باید چیکار کنم

برای چه کاری خب اول باید گواهینامه ی یک را بگیرید اینکه دیگه مشخصه

یوسف جمعه 18 تیر 1400 ساعت 14:17

سلام من ۱۰ ساله پایه یک دارم با تریلی کار میکونم کارت هوشمند فعال هم دارم میخوام مدرک تحصیلیم سیکل هست میتونم راننده اتوبوس بشم یا باید دیپلم بگیرم؟؟؟

اشتباه نکنی بیای اتوبوس نود درصد همکاران من اومدن تریلی ما هم بتونیم صبح اومدیم

عباس سه‌شنبه 4 خرداد 1400 ساعت 12:51

من سه ساله شاگرد اتوبوسم از ۱۴سالگی من شاگردم الانم ۱۷سالمه یعنی من ۲۳سالم شد گواهینامه پایه یک روهم گرفتم میتونم راننده شم رانندگی با اتوبوس هم بلدم ولی نه به اون صورت که ادعا کنم میتونم مدرک تحصیلی هم دیپلوم هست دیپلوم تاسیسات امکان راننده شدن هست

درود بر شما
مدرک دیپلم اجباریه و شما که ۱۷ سال دارید نیتونید دیپلم داشته باشید پیشنهاد میکنم ابتدا درس بخوانید که از همه چیز ضروری تره

امیر پنج‌شنبه 14 اسفند 1399 ساعت 10:45

سلام.۱.برای گرفتن دفترچه اتوبوس یا کامیون باید متاهل بود؟
۲.اگر بیمه تامین اجتماعی تو شرکت معدنی باشی میتونم دفترچه بگیرم؟
۳.حتما باید یکسال بگذرد از زمان دفترچه تا به صورت قانونی بتونی رانندگی کنی؟
یعنی روز اول رانندگی کنی پلیس راه جریمه میکنه؟

درود بیمه اختصاصی رانندگان با کد مخصوص سابقه هم االزامیست

محمد پنج‌شنبه 14 اسفند 1399 ساعت 05:40

سلام برای مسیر های طولانی به دو راننده نیاز هست
حق رانندگی یک راننده برون شهری چند ساعته؟

بلی 8 ساعت

صابر دوشنبه 29 دی 1399 ساعت 19:31

سلام تازه پایه یک گرفتم ایا میتونم رو اتوبوس کار کنم عاشق رانندگی و جاده هستم قبلا گارگری کردم وضعیت اقتصادیم زیر صفر هستم ۶69278

بلی به اتحادیه مراجعه کنید

حامد دوشنبه 29 دی 1399 ساعت 00:21

سلام ببخشید من گواهی پایه ۳دارم مدرک سیکل هم دارم اما کارت پایان خدمت ندارم امکانش هست راننده بشم یانه

نه متاسفانه

مجتبی شنبه 1 آذر 1399 ساعت 16:35

سلام.
بنده مدرک سیکل ندارم.ایا بمن کارت bisرو میدن؟و کارت هوشمند.

مقطع تحصیلی یک مدت برداشته شد الان خبر ندارم

میراث شهسو چهارشنبه 28 آبان 1399 ساعت 00:43

میراث
سلام خسته نباشید به نظر شما کسی تو اصفهان هست که با اتوبوس آموزش رانندگی بده به صورت خصوصی

اطلاعی ندارم متاسفانه اما بعد از شهرک شهید کشوری روبروی پمپ بنزین یک مرکز آموزش عمومی هست

کوروش پنج‌شنبه 24 مهر 1399 ساعت 23:47

سلام و عرض ادب،،، دوستان گرامی اگه عاشق جاده هستی برو دنبال رانندگی جاده،، اگه نیستی نرو،، چون اگه عاشق بشی هیچ وقت به درآمد ش فکر نمیکنی، فقط دل به دریا میزنی و میفتی تویه جاده،، ولی در کل کار رانندگی با ماشین تویه جاده فوق العاده کار سخت و دشوار هستش،، انشاءالله همیشه یار و یاور راننده های عزیز ما باشه

بنده کوروش هستم و شغلم هم رانندگی نیست

درود کوروش جان امکان انتخاب خیلی اندک شده متاسفانه

مهراد چهارشنبه 8 مرداد 1399 ساعت 05:05

سلام وقتتون بخیر،محدودیت سنی هم دارد؟

بله

یونس جمعه 26 اردیبهشت 1399 ساعت 22:43

سلام سن۱۷سال هم میتونند رانندگی کند تویخط تمرین کند:

سلام
نه نمیتونه

میلاد سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1399 ساعت 01:05

سلام من پایه یک رو گرفتم الان اگه بخوام با اتوبوس کار کنم البته تجربه رانندگی ندارم باید چکار کنم وچه مدارک دیگه لازم است؟ با تشکر لطفا از سیر تا پیاز بگید

سلام تدی وبلاگ هست مسیر اخذ دفترچه مناهی بهرین کار مراجعه به امور صنفی رانندگان شهر محل سکونت هست

مجید یکشنبه 10 فروردین 1399 ساعت 20:36

چطوری میتوانم کارت بی ای اس بگیرم لطفا کمکم کن

منظورتونو نفهمیدم

سلطان یکشنبه 4 اسفند 1398 ساعت 15:57

سلام آیا شرکت به ما اتوبوس میده اگه نداشته باشیم

زله

مهدی دوشنبه 28 بهمن 1398 ساعت 15:24

سلام.
من دلم میخواد راننده شوم ترجیح میدین رانندگی با تریلی راحت تره یا اتوبوس و از نظر درامد کدوم بهتره.و اگر اتوبوس مال خودتون باشه چه قدر درامد داره یا هم بالعکس مال کسی باشه چه قدر درامد داره
ممنون میشم جواب بدید

پاسخ تک تک سئوالهای شما توی وبلاگ هست اما در یک کلمه شغل آسونی نیست

مهدی پنج‌شنبه 24 بهمن 1398 ساعت 18:27

سلام خسته نباشید من برای دفترچه ثبت وساعت مسافربری مراجعه کردم وتمام مراحل را بسلامتی طی نموده ام و الان فقط مانده ام برای سوءپیشینه که برم بگیرم و مراجعه کردم که بعد از کد رهگیری دوباره مراجعه کردم که به من گفتند شما محکومیت دوسال سابقه کیفری تعلیقی دارید و تا زمانی که تعلیقی تمام نشود نمیتونیم بهت نامه بدهیم لطفا راهنمایی ام کنید در این زمینه.ممنونم

بله متاسفانه تا مدت مذکور طی نشه قانونا امکانش نیست

ابراهیم برآهویی سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 23:22

سلام من تازه پایه یک گرفتم هوشمند و دفترچه پایه دو دارم میتونم الان مستقیم برم سر کار...یا باید دوسال مهماندار بوده باشم

باید مدارک تبدیل بشه به یک

قادرکردی کوشه یکشنبه 31 شهریور 1398 ساعت 23:04

سلام
آیا می توان بصورت هم زمان هم هوشمند باری وهم مسافری داشت؟؟

خیر

hadi یکشنبه 12 اسفند 1397 ساعت 22:41

سلام،وقت بخیر،برای گرفتن bis باید به کجا مراجعه کرد؟ وهزینه ش چقدر میباشد.با سپاس.

درود بر شما
بنده متوجه منظور شما در خصوص کلمه ی bis نشدم
اگر هدف شما bus (اتوبوس) هست برای خرید باید به نمایندگی های مجاز هر برند مراجعه بفرمایید .
با تشکر

meysam جمعه 16 آذر 1397 ساعت 21:28

درود فراوان ، برای اخذ گواهینامه‌ی ماشین سنگین(اتوبوس و کامیون) باید کجا مراجعه کرد؟ واقعا نمی‌دونم من. اهل ارومیه هستم تا حالا نه دیدم نه شنیدم آموزشگاه رانندگی.

سلام وقت بخیر معمولا به شهرک های راهنمایی و رانندگی مراجعه میکنند البته مثلا اصفهان شنیدم مثل گواهینامه پ۲ اموزشگاههای خاص داره

علی توکلی جمعه 18 آبان 1397 ساعت 01:37

سلام
برای اتوبوس شهری نیاز به گواهینامه یک میباشد ؟؟
یا با گواهینامه پایه دو جدید امکان پذیر است؟؟؟؟

سلام
تمام وسایل نقلیه ی سنگین چه شهری و چه برون شهری گواهینامه ی پایه یکم نیاز دارند .

حسین یکشنبه 11 شهریور 1397 ساعت 07:56

چجوری میتونم دفترچه اتوبوس بگیرم

درود بر شما ابتدا سفارش میکنم از فکرش بیا بیرون .
اگر پایه یک داشته باشید باید به اتحادیه صنف رانندگان اتوبوس برون شهری مراجعه و لیست مدارک مورد نیاز را تهیه کنید .

محمد چهارشنبه 10 مرداد 1397 ساعت 19:05

سلام.
من قصد خرید یک دستگاه اتوبوس مارل را دارم چگونه مى توانم وارد کار با شرکتها مسافر برى شوم
ممنون.

سلام معذرت میخوام که دیر پاسخ دادم
ابتدا با شرکتی که قصد همکاری دارید هماهنگ شوید سپس اقدام به خرید کنید

امین دوشنبه 7 خرداد 1397 ساعت 00:01

سلام کارمندان دولت هم میتوانند دفترچه ثبت ساعت و کارت هدشمند بگیرند و راتندگی اتوبوس را بعنوان شغل دوم را انتخاب کنند

درود بر شما
طبق قوانین رانندگان نمیتوانم دو شغله باشند ولی در محدوده ی اجرا نتیجه چه باشد الله اعلم
#شوریم

محمد چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 ساعت 01:34

باسلام برای گرفتن پایه یک چند ماهی هست ک نیاز ب کارت پایان خدمت نیست ایا برای مراحل بعدی برای ورود ب ناوگان اتوبوسرانی مثل گرفتن دفترچه یا کارت سلامت نیازی ب کارت پایان خدمت هست

درود بر شما بزرگوار ، البته از برخی قوانین جدید بدلیل عدم برخورد با آنها بی اطلاعم
#شوریم

محمد حسین خاکسار شنبه 25 فروردین 1397 ساعت 22:43

سلام

ایا همه ی رانندگان باید ایرانی باشند و یا نه از بیقه ی کشور ها هم میشود؟؟؟

بله البته با توجه به مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه ی یکم عرض کردم و در ناوگان عمومی تا به امروز فردی غیر ایرانی مشاهده نکرده ام .

داوود پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 ساعت 22:07

سلام اگه راننده اتوبوس ماشینش برای خودش باشه هر چه قدر در روز که پول درمیاره برای خودشه چنددرصد از پول به ترمینال میده یا اینجوری نیست

سلام ضمن تبریک سال جدید
بله اگر مالک و راننده یکنفر باشه طبیعتا درآمد اتوبوس مال خودشه منتهی کسورات فرقی نمی کنه و شرکتها طبق روال کسر خواهند کرد

علی چهارشنبه 23 اسفند 1396 ساعت 16:23

سلام شما میگید ک دارا بودن کارت پایان خدمت اگه یه نفر کارت معافیت پزشکی برای جراحی دیسک کمر داشته باشد بهش دفترچه میدهند

سلام برخی معافیت ها مانع رانندگیه اما در این مورد بهتره با خود مرکز صدور گواهینامه مشاوره داشته باشید ، شخصا پیشنهاد میکنم با توجه به عارضه ای که داشته اید و اهمیت سلامتی و همینطور آسیبی که به جهت این شغل به ستون مهره ها و کمر وارد میشه ! دور این شغل خط بکشید .

دادگستر چهارشنبه 16 اسفند 1396 ساعت 13:41

سلام
آدرس محل دریافت دفترچه مجوز رانندگی با اتوبوس برون شهری در شرق تهران؟

با سلام هرچند ساکن تهران نیستم اما اطلاعا بنده در این حد است برای صدور دفترچه ابتدا باید به انجمن صنفی رانندگان مراجعه کنید و پس از صدور کارت هوشمند جاده مخصوص شهرک
پیروز باشید

مهدی پنج‌شنبه 26 بهمن 1396 ساعت 12:13

سلام برای گرفتن کارت bis تاهل صدرصد ضروریه؟؟

سلام دوست گرامی
منظور شما از کارت bis را متوجه نشدم ، اما اگر دفترچه ی رانندگی هستش نه نیازی به تاهل نداره .
شاد باشید

علی جمعه 29 دی 1396 ساعت 15:20

سلام اکر یک نفر به شغل راندکی علاقه داشتا باشه ولی توانه مالی اوتبوس خریدن نداره ایا شرکت کمک میکنه یانا

سلام نه کامل ولی شرکتی مثل همسفر اگر مالکی باشی شناخته شده و فعال در شرکت بصورت نقد و اقساط واگذاری داره

مجید چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت 15:30

سلام
آیا شخصی که اتوبوسی را به قصد سرمایه گذاری میخرد هم باید این مراحل را طی کند یا این شرایط فقط مخصوص رانندگان اتوبوس است؟

سلام
مراحلی که عرض شد مختص افرادی است که قصد کار در حرفه ی رانندگی را دارند و مالکان در اصل سرمایه گذاران این صنعت هستند .

محمد چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 16:16

اشتباه میکنی....اصلا هم اینجوریا نیس والابخدا.خیلی هم راحته.

شاید اینطور که شما میفرمائید باشه

ایوب سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 09:07

با گواهینامه پایه ٢ نمیشه راننده اتوبوس وی ای پی شد؟؟چون نوشته حداکثر ظرفیت ٢٥ نفر

سلام ایوب خان ، نه نمیشه ، چون با ماشین سنگین هستش و مهم اینجا تناژ ماشینه !!!

ایوب سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 09:06

خود شغلش که یخت هست،ورودیش سخت تر

خلاصه که باید مراحلی را طی کرد البته بازم عقیده دارم با آزمونها به مراتب مهمتر ولی مسیری کوتاه تر امکان این کار هست .

مریم دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت 20:38 http://raze-nahan.blogfa.com/

سلام
باید سرچ کنم ببینم راننده های خانم در جاده، با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند احتمالا مزاحمتهای زیادی براشون ایجاد می شه
- جناب کمانگیر مطمئنید راننده های جاده ای منزوی و گوشه گیرند؟! اولین باره من چنین چیزی رو می شنوم!
- ممنون برای مطالب جالبی که در این چند پست ارائه کردید

سلام مریم بانو ، مطمئنن همینطوره که فرمودین ولی همیشه اولین ها ، مشکلات بیشتری را تحمل میکنند و مثلا الان دیگخ مثل سابق به راننده ی خانم نگاه نمیشه !!!

محمد واعظیان دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت 18:33

سلام پایه یک بیست و پنج سالگی هست.پایه دو بیست و سه سالگی شده

سلام ، نه اینطور نیست پایه 2 ، همون 18 سال و پایه یک هم 23 ساله تغییری نداشته .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد