X
تبلیغات
رایتل

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

3-چگونه میتوان راننده ی اتوبوس شد ؟


به نام یزدان پاک


سلام


در ادامه ی مبحث ورود به سیستم های حمل ونقل به آخرین مرحله در حمل و نقل جاده ای میرسیم که البته مهمترین قسمت میباشد ، چراکه تا نباشند پرسنل مشغول در بخش جاده ای مسلما ، سیستم حمل و نقل به هیچ  کاری نمی آید .


معمولا شرکتهای مسافربری مالکینی در اختیار دارند برای تهیه ناوگان حمل و نقل(که البته به خودی خود ؛ این شیوه نه تنها صحیح نیست بلکه برای کنترل و پائین آوردن حوادث جاده ای ، خطرناک هم هست) .


و این مالکین هم برای راه اندازی و بکار گیری وسایل نقلیه ی خود ، رانندگانی احتیاج د ارند (که همانطوری که بکار گیری مالکین به شیوه ی فوق الذکر اشتباه میباشد ، پیرو آن اشتباه ، بکارگیری رانندگان هم به این سبک ، اشتباه ، و باعث نابه سامانی در حمل و نقل میگردد که همگان به آن واقفیم ؛ اما برای همین شیوه ی اشتباه و رسیدن به آن هم نیاز به طی مراحلی است ، که در پی می آید ).


برای تبدیل شدن به رانندگان حرفه ای جاده ای ، طی مراحل ذیل الزامیست :

1- دارا بودن گواهینامه ی پایه دوم 

2- دارا بودن حداقل 23 سال تمام (که به نظر حقیر اینهم یکی از همین اشتباهات میباشد )

3- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سیکل(سوم راهنمائی) 

4-تاییدیه از یکی از شرکت های مسافربری ، مبنی بر اینکه شما حداقل 2 سال به عنوان مهماندار در آن شرکت مشغول به کار بوده اید .

5-دارا بودن ، کارت پایان خدمت وظیفه ی عمومی .

6-طی مراحل ابتدائی برای اخذ گواهینامه .


1-6-شرکت در کلاس های بازآموزی و دریافت کارت  مذکور.

2-6-اخذ گواهینامه ی پایه یکم .

3-6-عضویت در انجمن صنفی رانندگان بین شهری بخش مسافر.

 4-6-شرکت در کلاس های حرفه ای مخصوص رانندگان اتوبوس های بین شهری ( معمولا این دوره از کلاسها یکماه میباشد)

5-6-تهیه مداراک لازم برای دریافت کارت هوشمند رانندگان حرفه ای بخش مسافر(که عمدتا شبیه همان مدارک گواهینامه میباشد و به انضمام سوئ پیشینه ی کیفری)

6-6-بعد از اخذ کارتهای حرفه ای و هوشمند رانندگان بخش مسافر ، به شهرک آزمایش مراجعه و مراحل دریافت دفترچه ی کار با اتوبوس را طی میکنیم تا نهایتا دفترچه ی ساعت زنی را دریافت کنیم .(لازم به توضیح است که تا کنون مسیرهای مختلفی برای حذف این دفترچه از سیستم ناوگان صورت گرفته ، ولی بدلیل ناکارآمدی و نقص برنامه ریزی موثر نبوده و اجرا نشده ، که شایان ذکر است بودن این دفترچه هم محاسن و هم معایبی دارد که در صورت امکان پستی در این خصوص اختصاص خواهم داد.)

بعد از دریافت مدارک فوق میتوانیم در یکی از شرکتهای مسافربری برون و یا درون شهری مشغول بکار شویم .

البته سابقا بر این منوال بوده که ، چنین رانندگانی مدتی با حقوقی ناچیز بکار گرفته میشدند تا تجربه ی لازم را برای هدایت اتوبوس کسب و سپس مجاز بودند به تنهائی عنان اتوبوس را بدست بگیرند که جدیدا هم با شیوه ای بهتر ، و آن اینکه : رانندگان بعد از اخذ دفترچه در آن قید میشود یکسال بعنوان راننده ی دوم میتوانند مشغول بکار شوند ، که این مورد یکی از موارد بسیار حرفه ای و کارآمد برای تربیت راننگان با تجربه و کارآزموده میباشد .)


حال پس از این دیگه آیا بتوانید در شرکتی مشغول بشوید یا خیر بستگی به کمی شانس و از آن مهمتر لیاقت خودتان دارد .

شغل رانندگی یکی از مشاغل طاقت فرسات که البته درآمدی حلال و پاک دارد ، دوستانی که در این شغل هستند ، از خصوصیات اخلاقی خاصی در طی این سالها برخوردارمیشوند که ، انزوا و گوشه گیری یکی از آنهاست . 

متاسفانه بخاطر برخورد ، قهری و استثماری ، شاغلین این حرفه ، از اعتماد به نفسی پائین برخوردارند ، با اینکه شغلی بسی خطیر در دست دارند ، از هیچ مزایائی بهرمند نیستند و هیچ ارگان و یا نهادی حامی این قشر از زحمتکشان جامعه نیست .

اما هیجان در کار یکی از همراهان همیشگی این شغل و ساکنان در جاده هاست ، برخورد با عامه ی مردم و سلایق مختلف یکی از روزمرگی ها و تنوعات این حرفه میباشد .و از همه مهمتر در صورت پرداخت به موقع یکی از نقدترین مشاغل است .

به تازگی از بانوان محترم هم توانسته اند بعد از طی مراحلی که ذکر شد ، در این حرفه مشغول بکار شوند . این مهم میتواند در بکارگیری بانوان در بخش حمل و نقل مسافر درون شهری اهمیت بسزائی داشته باشد و بازار کار مناسبی را ایجاد کند .

Image result for ‫عکس از رانندگان اتوبوس‬‎


بانوی محترمی که راننده اتوبوس هستند .

Image result for ‫عکس از رانندگان اتوبوس‬‎

 و همینطور خانم راننده ی کامیون اگر اشتباه نکرده باشم ایشان سرکار خانم آزاده شمس هستند که به اتفاق همسرشان با تریلی خودشان کار میکنند .



تا بعد...

نظرات (5)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نوشته: محمد از [ ایالات متحده آمریکا ]
اشتباه میکنی....اصلا هم اینجوریا نیس والابخدا.خیلی هم راحته.
چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 16:16
امتیاز: 0 0
پاسخ:
شاید اینطور که شما میفرمائید باشه
نوشته: ایوب از [ ایران ]
با گواهینامه پایه ٢ نمیشه راننده اتوبوس وی ای پی شد؟؟چون نوشته حداکثر ظرفیت ٢٥ نفر
سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 09:07
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام ایوب خان ، نه نمیشه ، چون با ماشین سنگین هستش و مهم اینجا تناژ ماشینه !!!
نوشته: ایوب از [ ایران ]
خود شغلش که یخت هست،ورودیش سخت تر
سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 09:06
امتیاز: 0 0
پاسخ:
خلاصه که باید مراحلی را طی کرد البته بازم عقیده دارم با آزمونها به مراتب مهمتر ولی مسیری کوتاه تر امکان این کار هست .
سلام
باید سرچ کنم ببینم راننده های خانم در جاده، با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند احتمالا مزاحمتهای زیادی براشون ایجاد می شه
- جناب کمانگیر مطمئنید راننده های جاده ای منزوی و گوشه گیرند؟! اولین باره من چنین چیزی رو می شنوم!
- ممنون برای مطالب جالبی که در این چند پست ارائه کردید
دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت 20:38
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام مریم بانو ، مطمئنن همینطوره که فرمودین ولی همیشه اولین ها ، مشکلات بیشتری را تحمل میکنند و مثلا الان دیگخ مثل سابق به راننده ی خانم نگاه نمیشه !!!
سلام پایه یک بیست و پنج سالگی هست.پایه دو بیست و سه سالگی شده
دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت 18:33
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام ، نه اینطور نیست پایه 2 ، همون 18 سال و پایه یک هم 23 ساله تغییری نداشته .