X
تبلیغات
رایتل

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

3-چگونه میتوان راننده ی اتوبوس شد ؟


به نام یزدان پاک


سلام


در ادامه ی مبحث ورود به سیستم های حمل ونقل به آخرین مرحله در حمل و نقل جاده ای میرسیم که البته مهمترین قسمت میباشد ، چراکه تا نباشند پرسنل مشغول در بخش جاده ای مسلما ، سیستم حمل و نقل به هیچ  کاری نمی آید .


معمولا شرکتهای مسافربری مالکینی در اختیار دارند برای تهیه ناوگان حمل و نقل(که البته به خودی خود ؛ این شیوه نه تنها صحیح نیست بلکه برای کنترل و پائین آوردن حوادث جاده ای ، خطرناک هم هست) .


و این مالکین هم برای راه اندازی و بکار گیری وسایل نقلیه ی خود ، رانندگانی احتیاج د ارند (که همانطوری که بکار گیری مالکین به شیوه ی فوق الذکر اشتباه میباشد ، پیرو آن اشتباه ، بکارگیری رانندگان هم به این سبک ، اشتباه ، و باعث نابه سامانی در حمل و نقل میگردد که همگان به آن واقفیم ؛ اما برای همین شیوه ی اشتباه و رسیدن به آن هم نیاز به طی مراحلی است ، که در پی می آید ).


برای تبدیل شدن به رانندگان حرفه ای جاده ای ، طی مراحل ذیل الزامیست :

1- دارا بودن گواهینامه ی پایه دوم 

2- دارا بودن حداقل 23 سال تمام (که به نظر حقیر اینهم یکی از همین اشتباهات میباشد )

3- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سیکل(سوم راهنمائی) 

4-تاییدیه از یکی از شرکت های مسافربری ، مبنی بر اینکه شما حداقل 2 سال به عنوان مهماندار در آن شرکت مشغول به کار بوده اید .

5-دارا بودن ، کارت پایان خدمت وظیفه ی عمومی .

6-طی مراحل ابتدائی برای اخذ گواهینامه .


1-6-شرکت در کلاس های بازآموزی و دریافت کارت  مذکور.

2-6-اخذ گواهینامه ی پایه یکم .

3-6-عضویت در انجمن صنفی رانندگان بین شهری بخش مسافر.

 4-6-شرکت در کلاس های حرفه ای مخصوص رانندگان اتوبوس های بین شهری ( معمولا این دوره از کلاسها یکماه میباشد)

5-6-تهیه مداراک لازم برای دریافت کارت هوشمند رانندگان حرفه ای بخش مسافر(که عمدتا شبیه همان مدارک گواهینامه میباشد و به انضمام سوئ پیشینه ی کیفری)

6-6-بعد از اخذ کارتهای حرفه ای و هوشمند رانندگان بخش مسافر ، به شهرک آزمایش مراجعه و مراحل دریافت دفترچه ی کار با اتوبوس را طی میکنیم تا نهایتا دفترچه ی ساعت زنی را دریافت کنیم .(لازم به توضیح است که تا کنون مسیرهای مختلفی برای حذف این دفترچه از سیستم ناوگان صورت گرفته ، ولی بدلیل ناکارآمدی و نقص برنامه ریزی موثر نبوده و اجرا نشده ، که شایان ذکر است بودن این دفترچه هم محاسن و هم معایبی دارد که در صورت امکان پستی در این خصوص اختصاص خواهم داد.)

بعد از دریافت مدارک فوق میتوانیم در یکی از شرکتهای مسافربری برون و یا درون شهری مشغول بکار شویم .

البته سابقا بر این منوال بوده که ، چنین رانندگانی مدتی با حقوقی ناچیز بکار گرفته میشدند تا تجربه ی لازم را برای هدایت اتوبوس کسب و سپس مجاز بودند به تنهائی عنان اتوبوس را بدست بگیرند که جدیدا هم با شیوه ای بهتر ، و آن اینکه : رانندگان بعد از اخذ دفترچه در آن قید میشود یکسال بعنوان راننده ی دوم میتوانند مشغول بکار شوند ، که این مورد یکی از موارد بسیار حرفه ای و کارآمد برای تربیت راننگان با تجربه و کارآزموده میباشد .)


حال پس از این دیگه آیا بتوانید در شرکتی مشغول بشوید یا خیر بستگی به کمی شانس و از آن مهمتر لیاقت خودتان دارد .

شغل رانندگی یکی از مشاغل طاقت فرسات که البته درآمدی حلال و پاک دارد ، دوستانی که در این شغل هستند ، از خصوصیات اخلاقی خاصی در طی این سالها برخوردارمیشوند که ، انزوا و گوشه گیری یکی از آنهاست . 

متاسفانه بخاطر برخورد ، قهری و استثماری ، شاغلین این حرفه ، از اعتماد به نفسی پائین برخوردارند ، با اینکه شغلی بسی خطیر در دست دارند ، از هیچ مزایائی بهرمند نیستند و هیچ ارگان و یا نهادی حامی این قشر از زحمتکشان جامعه نیست .

اما هیجان در کار یکی از همراهان همیشگی این شغل و ساکنان در جاده هاست ، برخورد با عامه ی مردم و سلایق مختلف یکی از روزمرگی ها و تنوعات این حرفه میباشد .و از همه مهمتر در صورت پرداخت به موقع یکی از نقدترین مشاغل است .

به تازگی از بانوان محترم هم توانسته اند بعد از طی مراحلی که ذکر شد ، در این حرفه مشغول بکار شوند . این مهم میتواند در بکارگیری بانوان در بخش حمل و نقل مسافر درون شهری اهمیت بسزائی داشته باشد و بازار کار مناسبی را ایجاد کند .

Image result for ‫عکس از رانندگان اتوبوس‬‎


بانوی محترمی که راننده اتوبوس هستند .

Image result for ‫عکس از رانندگان اتوبوس‬‎

 و همینطور خانم راننده ی کامیون اگر اشتباه نکرده باشم ایشان سرکار خانم آزاده شمس هستند که به اتفاق همسرشان با تریلی خودشان کار میکنند .



تا بعد...

نظرات (11)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نوشته: داوود از [ ایران ]
سلام اگه راننده اتوبوس ماشینش برای خودش باشه هر چه قدر در روز که پول درمیاره برای خودشه چنددرصد از پول به ترمینال میده یا اینجوری نیست
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 ساعت 22:07
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام ضمن تبریک سال جدید
بله اگر مالک و راننده یکنفر باشه طبیعتا درآمد اتوبوس مال خودشه منتهی کسورات فرقی نمی کنه و شرکتها طبق روال کسر خواهند کرد
نوشته: علی از [ آلمان ]
سلام شما میگید ک دارا بودن کارت پایان خدمت اگه یه نفر کارت معافیت پزشکی برای جراحی دیسک کمر داشته باشد بهش دفترچه میدهند
چهارشنبه 23 اسفند 1396 ساعت 16:23
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام برخی معافیت ها مانع رانندگیه اما در این مورد بهتره با خود مرکز صدور گواهینامه مشاوره داشته باشید ، شخصا پیشنهاد میکنم با توجه به عارضه ای که داشته اید و اهمیت سلامتی و همینطور آسیبی که به جهت این شغل به ستون مهره ها و کمر وارد میشه ! دور این شغل خط بکشید .
نوشته: دادگستر از [ نامشخص ]
سلام
آدرس محل دریافت دفترچه مجوز رانندگی با اتوبوس برون شهری در شرق تهران؟
چهارشنبه 16 اسفند 1396 ساعت 13:41
امتیاز: 0 0
پاسخ:
با سلام هرچند ساکن تهران نیستم اما اطلاعا بنده در این حد است برای صدور دفترچه ابتدا باید به انجمن صنفی رانندگان مراجعه کنید و پس از صدور کارت هوشمند جاده مخصوص شهرک
پیروز باشید
نوشته: مهدی از [ ایران ]
سلام برای گرفتن کارت bis تاهل صدرصد ضروریه؟؟
پنج‌شنبه 26 بهمن 1396 ساعت 12:13
امتیاز: 1 0
پاسخ:
سلام دوست گرامی
منظور شما از کارت bis را متوجه نشدم ، اما اگر دفترچه ی رانندگی هستش نه نیازی به تاهل نداره .
شاد باشید
نوشته: علی از [ ایران ]
سلام اکر یک نفر به شغل راندکی علاقه داشتا باشه ولی توانه مالی اوتبوس خریدن نداره ایا شرکت کمک میکنه یانا
جمعه 29 دی 1396 ساعت 15:20
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام نه کامل ولی شرکتی مثل همسفر اگر مالکی باشی شناخته شده و فعال در شرکت بصورت نقد و اقساط واگذاری داره
نوشته: مجید از [ ایران ]
سلام
آیا شخصی که اتوبوسی را به قصد سرمایه گذاری میخرد هم باید این مراحل را طی کند یا این شرایط فقط مخصوص رانندگان اتوبوس است؟
چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت 15:30
امتیاز: 1 0
پاسخ:
سلام
مراحلی که عرض شد مختص افرادی است که قصد کار در حرفه ی رانندگی را دارند و مالکان در اصل سرمایه گذاران این صنعت هستند .
نوشته: محمد از [ ایالات متحده آمریکا ]
اشتباه میکنی....اصلا هم اینجوریا نیس والابخدا.خیلی هم راحته.
چهارشنبه 12 آبان 1395 ساعت 16:16
امتیاز: 0 0
پاسخ:
شاید اینطور که شما میفرمائید باشه
نوشته: ایوب از [ ایران ]
با گواهینامه پایه ٢ نمیشه راننده اتوبوس وی ای پی شد؟؟چون نوشته حداکثر ظرفیت ٢٥ نفر
سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 09:07
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام ایوب خان ، نه نمیشه ، چون با ماشین سنگین هستش و مهم اینجا تناژ ماشینه !!!
نوشته: ایوب از [ ایران ]
خود شغلش که یخت هست،ورودیش سخت تر
سه‌شنبه 11 آبان 1395 ساعت 09:06
امتیاز: 1 0
پاسخ:
خلاصه که باید مراحلی را طی کرد البته بازم عقیده دارم با آزمونها به مراتب مهمتر ولی مسیری کوتاه تر امکان این کار هست .
سلام
باید سرچ کنم ببینم راننده های خانم در جاده، با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند احتمالا مزاحمتهای زیادی براشون ایجاد می شه
- جناب کمانگیر مطمئنید راننده های جاده ای منزوی و گوشه گیرند؟! اولین باره من چنین چیزی رو می شنوم!
- ممنون برای مطالب جالبی که در این چند پست ارائه کردید
دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت 20:38
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام مریم بانو ، مطمئنن همینطوره که فرمودین ولی همیشه اولین ها ، مشکلات بیشتری را تحمل میکنند و مثلا الان دیگخ مثل سابق به راننده ی خانم نگاه نمیشه !!!
سلام پایه یک بیست و پنج سالگی هست.پایه دو بیست و سه سالگی شده
دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت 18:33
امتیاز: 1 0
پاسخ:
سلام ، نه اینطور نیست پایه 2 ، همون 18 سال و پایه یک هم 23 ساله تغییری نداشته .
z174d6b9265z23qa29yf21dl.html بیشتر بخوانید:http://www.traffiset.ir/mypages/url/