دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

سرما و برف ، گردنه بابامیدان

به نام یزدان پاک

این پستم ناخواسته کمی دیر به چاپ رسید که پیشاپیش عذر میخوام .

سال 82 بود و زمستان ، سالهای اخیر واقعا بارش  و نزولات جوی خیلی کم شده ، اما اون سال و سالهای قبلش واقعا زمستانهای تقریبا خوبی داشتیم ، مثل همیشه ، حدود ساعت23 میرسیدیم به این منطقه همیشه تلاش میکردم تا دیرتر از این ساعت از این منطقه عبور نکنم ، چراکه ساعت که از 23.30 میگذشت ، هوا یکدفعه شدیدا رو به سردی میرفت ، پس برای اینکه تا جاده یخ نزده از این منطقه عبور کنیم لازم بود ، قبل از ساعت 23 و یا حداکثر 23.30 از این منطقه رد شده باشیم .

اون شب ، مثل همیشه سر موقع رسیدم اونطرف گردنه ، جاده را بررسی کردم و مثل همیشه بود ، اونطرفی که ما بودیم ، آب برف و باران که معمولا باهم میبارید در حال یخ زدن و طرف دیگه با برف سفید شده بود ، راه افتادم ، جاده خلوت بود ولی نور چراغهائی اون سمت جاده ،توی شب دیده میشدند ،

ادامه ی راه چندان وضعیت مناسب نبود قسمتی از جاده که از بالا دیده نمیشد ، شبهای زمستانی همیشه مه گرفتگی داشت و اون شب هم شدیدتر از همیشه ، که باعث کندی حرکت میشد ، بهر تقدیر به اون سمت جاد ه رسیدیم ، رفتم بالا ، جاده پیچ و خم زیاد داره هم اونطرف هم اینطرف ، پیچ آخری از پائین شلوغ به نظر می آمد ،

ترافیک تقریبا حدود 500متری ادامه پیدا کرده بود ، سر بالائی و برف باعث میشد ، اتوبوس با اینکه ایستاده ولی سر بخورد (قسمت عقب ماشین بخاطر موتور و گیربکس ، دیفرانسیل سنگین تره و باعث کشیدن اتوبوس به سمت خودش میشه ، مخصوصا اگر زیر لاستیکها یخزده باشه ) شاگردمو فرستادم تا زنجیر را بصورت دنده 5 بزاره زیر چرخها ، عقب ثابت شد ولی سر ماشین به سمت پرتگاه سر میخورد که به دلیل لرزشهای ماشین بر اثر کارکرد در حال ایستادن بود ، ناچار با سنگ و یه لنگه زنجیر دیگه سر جلو را هم ثابت کردیم اما ، اوضاع پایدار نبود ، همکارمو فرستادم ببینه اوضاع از چه قراره که خبر آورد یه تریلی کش FH تک محور لیز خورده و قیچی کرده موقعیتشم جوری هست که حتی سواری هم نمیتونه از کنارش عبور کنه ، توی همچین مواقعی نباید با تنگ کردن جاد ه مانع از رسیدن نیروهای امدادی شد ، ولی متاسفانه سواری ها بهر دلیل رفتند و هم خودشون گیر کردند و هم راه ماشین آلات امدادی را بستند و راه برگشتی هم نبود ، تا ساعت 9 صبح روز بعد معطل شدیم توی اون سرما ، تا گروه امداد توانستند از کنار کوه و جاده راهی فرعی باز کنند و سواری ها را رد کنن و تریلی را بکشن تا جاده باز بشه ، نمیدونم میشه تصورکرد توی اون شب مسافرا که نه میشد بخاطر سرما بیرون بایستند و نه توی اتوبوس که به دلیل  وضعیت خراب جاده و جا گیری بد اتوبوس  شرایط موجود دلهره آور بود چی کشیدن یا نه ؟

تا بعد...

Image result for ‫عکس از جاده های یخ زده کوهستانی‬‎

این عکس ارتباطی به جاده فوق الذکر ندارد و صرفا تزئینی  میباشد .

غلامحسین چهارشنبه 21 مهر 1395 ساعت 19:28

سفرهای زمستانی بخصوص در ایام بارندگی در محورهای کوهستانی و گردهنه های برفگیر با سواری خطاست وسفر با اتوبوس بخاطر سنگینی وسیله و برخورداری بودن از کادر باتجربه عاقلانه تر است

سلام جناب خوشنویس ، استاد گرامی ، البته همینطور است که فرمودین

مریم دوشنبه 19 مهر 1395 ساعت 21:45 http://raze-nahan.blogfa.com/

سرچ کردم ببینم این گردنه ی بابا میدان کجاست رسیدم به یکی از نوشته های خودتون که سال 92 تو وبلاگ گذاشتید و نوشتید: گردنه بابا میدان حدود 35 کیلومتریه شهر یاسوج
به نظر من وقتی آب و هوا خوب و مساعده، رانندگی تو جاده ها کار سخت و طاقت فرساییه، خدا به فریاد برسه وقتی هوا سرد و جاده یخ زده ست
خدا شما راننده های بیابون رو در پناه خودش حفظ کنه، مطمئنا در چنین روزها و شبهایی خانواده هاتون هم خیلی نگران و دلواپس هستند

سلام مریم بانو ، چه جالب که بعد از این مدت هنوز مطلبی در مورد اون گردنه چاپ نشده !!! درسته ، خانواده های تمامی مشاغل بیرون از شهر ، همیشه انتظاری طولانی را تحمل میکنند ، البته که من فعلا با توجه به اوضاع موجود ،دیگه نمیتونم بیرون برم .

ایوب شنبه 17 مهر 1395 ساعت 21:17

واقعل یخ زدگی جاده ها خیلی خطرناکه مخصوصا تو یخبندون،ولی مهم تر از اون بی فرهنگی شدید ایرانیا تو رانندگیه،یعنی هیچ کس نمیفهمه که اگه تو ترافیک تو مسیر خودش وایسه ترافیک زودتر باز میشه،خودم به چشم دیدم که توی جاده دو طرفه موقع تصادف پنج باند ماشین وایساده بود،سرهنگ راهنمایی رانندگی داشت گریه میکرد میگفت نیاین!!!

سلام همینه که فرمودین !!!!