X
تبلیغات
رایتل

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

سیستم سوخت رسانی در موتورهای دیزلی

به نام یزدان پاک


سلام


طرز عملکرد سیستم سوخت رسانی در انواع سیستمهای جدید اعم از گاز ، بنزین و گازوئیل تقریبا مشابه یکدیگر میباشد ولی چون سر و کار من و رانندگان  بین شهری عموما با خودروهای دیزلیست مبنای این پست را موتورهای دیزلی قرار میدهم .

سیستم سوخت رسان شامل :

1- باک

2- تو باکی یا همان درجه ی میزان سوخت و صافیه خروجیه گازوئیل و سیستم برقی آن 

3- لوله های انتقال سوخت

4-فیلتر اولیه یا آبگیر

5- فیلتر ثانویه یا جرم گیر

6- پمپ گازوئیل

7-انژکتور 

8-سیستم برقی و هوشمند کنترل سوخت

9- سنسور های مختلف که در هریک از قسمت های فوق موجود میباشد

سوخت با مکش پمپ گازوئیل و همچنین مکش موتور به جهت کار کرد آن از باک به فیلتر آبگیر و پس از آبگیری به فیلتر ثانویه برای هر چه تمیز تر شدن و گرم شدن منتقل میشود ، از فیلتر ثانویه گازوئیل تصفیه شده و گرم به سوزنها (انژکتور) منتقل شده و طبق برنامه ریزیه قبلی ، به مقدار لازم به محفظه ی احتراق تزریق میشود ، میزان سوخت بر حسب توان و موقعیت موتور تنظیم میشود مثلا اگر در شرایط عادی باشیم برای مثال خودرو man چیزی حدود 28 لیتر به ازای 100 کیلومتر مصرف میشود ولی اگر در جاده های کوهستانی و با سرعت بالا و با کولر روشن در حال حرکت با شیم این میزان به 32 لیتر در هر 100 کیلومتر قابل افزایش است ، اگر در هر یک از این شرایط میزان سوخت کمتر و یا بیشتر باشد ، نشان از بروز ایراد در هر یک از قسمتهای سوخت رسان میباشد .

همچنین ، سنسورهای کنترل نیز در شرایطی دچار اختلال شده و درست عمل نمیکنند که در چنین شرایطی اخطارهای مرتبط بر صفحه نمایشگر مقابل راننده قابل مشاهده میباشد که بسته به نوع آنها باید عمل کرد ، بعضا خود سنسورها دچار مشکل هستند و این اخطارها به خودیه خود باعث عدم کارکرد صحیح موتور میشوند ، چراکه موتور قاعدتا میبایست به این هشدارها عکس العمل نشان بدهد .

سوزنها از قسمتهای اصلی این سیستم میباشند و تنظیم بودن و سالم بودن آنها تاثیر بسزائی در عملکرد موتور دارد ، که نیاز به چک آپ های دوره ای و منظم دارند ، در صورتیکه یک و یا دو سوزن تنظیم نباشند ، ضمن اینکه مصرف سوخت بیشتر از حد معمول میشود ، صدای موتور هم تغییر میکند که برای راننده قابل تشخیص میباشد .

تزریق اضافه ی سوخت به محفظه ی احتراق ، میتواند ، مشکلاتی همچون گیرپاچ کردن موتور ، یا ذوب شدن سر پیستونها را بهمراه داشته باشد ، متاسفانه بدلیل هزینه ی بالای تعمیرات و سرویسهای دوره ای ملکین معمولا به چنین اخطارهائی دیر توجه میکنند که نتیجتا یکی از مشکلات فوق پیش می آید ولی چون این مشکلات با عدم رانندگیه صحیح هم مشابه میباشد معمولا راننده مقصر شناخته میشود حال آنکه شاید خود راننده هم متوجه ایراد اصلی نباشد .

در موتورهای دیزلی برای افزایش توان موتور و بهتر سوختن گازوئیل و مصرف کمتر آن توربو شارژر هوای گرم و متراکم را همراه با سوخت به محفظه ی احتراق تزریق میکند که این عمل  باعث بهتر سوختن سوخت هم میشود  از این رو میتوان توربو شارژر را نیز یکی از قسمتهای سیستم سوخت رسان تلقی کرد.

در ادامه برای بهتر آشنا شدن با این سیستم توجهتان را به تماشای عکسهای زیر جلب مینمایم .


Image result for ‫عکس از سیستم سوخت رسان در موتورهای دیزلی‬‎

مسیر انتقال سوخت

Image result for ‫عکس از سیستم سوخت رسان در موتورهای دیزلی‬‎

برشی از ساختمان انژکتور و متعلقات آن

Image result for ‫عکس از سیستم سوخت رسان در موتورهای دیزلی‬‎

نمائی از تزریق سوخت و انجام عمل احتراق

Image result for ‫عکس از سیستم سوخت رسان در موتورهای دیزلی‬‎

توربوشارژر

برای آشنائیه بیشتر و توضیحات تکمیلی میتوانید به اینجا مراجعه بفرمائید .


تابعد ...

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)