دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان
دست نوشته های یک راننده اتوبوس

دست نوشته های یک راننده اتوبوس

ایجاد فضایی برای تبادل نظر، طرح مشکلات و آشنایی با شغل رانندگان

ریتاردر و عملکرد آن در فصلهای مختلف سال

به نام یزدان پاک


سلام


داشتم وبگردی میکردم تا تجربیات و یا معلومات تئوریه حاصله را با معلومات و تجربیات خود مقایسه کنم که لازم دیدم بحث استفاده از ریتاردر را بصورت تجربی در قالب پستی برای علاقه مندان قرار بدهم .


ریتارد یا ترمز کمکی اصطلاحیست که به هر نوع ترمز بجز ترمز لنتی اطلاق میشود . ریتاردرها بر چند نوعند : ریتاردرهای برقی و مغناطیسی که میشه گفت ابتدائی ترین نوع از ریتاردر هستند و ریتاردرهای مکانیکی یا نسل جدید .

شرکتهائی که من میشناسم و تولید کننده ریتاردر هستند شامل zfو فویت هستند (لازم به توضیح مجدد میبینم که گفته های من فقط بر حسب تجربه بوده و منبعی ندارد )

اگر بخواهم عنوان کنم که کدامیک بهتر عمل میکنند قیاس مع الفارق میشه !! اما با نگاهی به اتوبوسها و سیستمهای نصب شده روی آنها (نه به صورت تبلیغاتی بلکه عملی) سیستم ترمز در اتوبوسهای man از همه مجهزتر و بهتر است ، حالا چرا ؟

اتوبوسهای اسکانیا با تمامیه احترامی که برای تولیدات داخلی قائلم دارای نواقص عدیده ای هستند که در پست مخصوص به اتوبوسهای اسکانیا قبلا عنوان شده اند ، اما از جمله نواقصی که در سیستم ترمز در اسکانیا هنوز موجوده ترمزهای کاسه چرخی در این نوع مدل از اتوبوس هست همچنین سیستم abs در این نوع اتوبوس آنچه که بایدباشد نیست نظر شخصیه بنده یکی نوع برنامه ریزی برای این سیستم در این مدل بخصوص ، وزن کم اتوبوس ، عدم تعادل و ایستائیه لازم ( سیستم تعلیق عملکرد خوبی ندارد) ارتفاع اتاق و نا متناسب بودن قدرت ریتارد با قدرت موتور ---  همگیه این ایرادات در اتوبوسهای مدل ولوو صادقند .

اما در اتوبوسهای مان ، ایستائیه مناسب بر روی زمین ، بازیه کم اتاق در هنگام حرکت ، ارتفاع مناسب اتاق، استفاده از ترمزهای دیسکی و مجهز به سیستم abs هوشمند و متناسب با نوع خودرو بهرمندی از سیستم تعلیق هوشمند و کارآمد   و متوازن بودن قدرت ریتارد با قدرت موتور و همچنین وزن مناسب با نیاز این وسیله ی نقلیه ، روی هم این عوامل باعث شده که سیستم ترمز به بهترین وجه ممکن کارائی لازم را داشته باشد .

بسیاری بر این عقیده اند که در هنگام بارندگی و یا شرایط یخزدگیه جاد ه نباید از ریتارد استفاده کرد ولی نظر من غیر از این است ، طرز و زمان استفاده بستگی به نوع خودرو و تبحر راننده دارد ، مثلا در سرعت کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت کلا ریتارد غیر فعال است پس اگر در جاده ای هستیم که سرعت سیر کمتر از 40 باشد نیاز به قطع کردن ریتارد نیست ، در سرعتهای بالا در اتوبوسهای اسکانیا ، ولوو، رنو، بنز بهتره سیستم ریتارد غیر فعال باشه چرا که طبق عرض قبلی بعلت عدم توازن قدرت ریتاردر و موتور باعث لغزش خودرو میشود ولی با توجه به تستهای متعدد و در شرایط مختلف بعقیده ی بنده نیازی به غیرفعال کردن ریتاردر در اتوبوسهای مان نمیباشد و در صورتیکه تمامیه سیستمهای ناوبری در سلامت کامل و بازدهیه عملیاتی مفید باشند میشود با اطمینان خاطر از کلیه سیستمهای موجود به بهترین وجه ممکن بهره برد و رانندگیه لذت بخشی را حتی در جاده های برفی و یخزده داشت . 

یکی از ایرادات عمده ای که میتوانم به تولیدات داخلی بگیرم این است که ما وقتی میخواهیم سیستم و یا ابزار جدیدی را بکار ببریم بر روی سیستمهای قدیمی این سیستم جدید نصب میشه !! در صورتیکه برای استفاده از هر سیستم جدید طراحی های جدید و تغییرات جدید لازم است و سازگاری   سیستمها با متعاقات قبلی که متاسفانه در برخی از تولیدات این هماهنگی مشاهده نمیشود .

نظرات 13 + ارسال نظر
ساسان سه‌شنبه 18 آذر 1399 ساعت 09:04

سلام
بسیار جالب و تجربی و دلسوزانه بود و برای رانندگان محترم مفید ....:

درود و سپاس بزرگوار

عسل سه‌شنبه 29 مهر 1399 ساعت 18:13

لطفا اثرات بالقوه ریتارد روبگید وهمچنین آسیبها

خب این مبحث طولانی و یا شاید در قالب یک پست باشه که انشالله در خصوصش بعد از مطالعه مطلبی منتشر خواهم کرد . به روی چشم

وحدت منوچهری دوشنبه 14 مهر 1399 ساعت 23:42

صمن عرص سلام وخسته نباشید خدمت تمامی رانندگان، نطر شخصی بنده راجب سیستم ریتاردر در اتوبوس های بین شهری، اتوبوس مان، بهترین عملکرد و کارایی را دارد

درود بر شما . هم نظر هستیم

تقی یکشنبه 11 خرداد 1399 ساعت 01:57

سلام حاجی . من قصد بی‌ادبی ندارم.ولی شما فقط اومدید ولوو یا اسکانیا رو خراب کنی شما نوشتید موتور اسکانیا ضعیفه بعد نوشتی همه‌ی اینا برا ولوو هم هست. ولوو هرچی باشه ولی موتورش حرف اول رو میزنه . من خودم ۱۵سال راننده ام با همشون کار کردم

من نظر شخصی خودمو بر اساس مدت اشتغالم گفتم و ابتدای مطلب عنوان کردم که بر چه اساسی متن تنظیم شده و ابدا قصد بالا و یا پائین اوردن هیچ برندی را ندارم

سلام کاپیتان سه‌شنبه 17 دی 1398 ساعت 20:50

درمورد ریتارد مان بیشتر وتخصصی از مدل لیونز کواچ توضیح دهید

سعی میکنم در فرصت کافی چشم

مسعود پنج‌شنبه 28 دی 1396 ساعت 16:49

سلام.ممنون که تجربیات جالبتون را به اشتراک گذاشتید.عالی بود
دوست عزیز حدود10سالی هست برای اورزانس115 اتوبوسهای هیوندای خریداری شده که فکر میکنم موتور این اتوبوس ها ولوو وگیربکس zfدارند.از هرکجایی که میتونستم خواستم درمورد نحوه استفاده از این خودروها اطلاعات کسب کنم ولی چیز زیادی بیدا نکردم.
درحال حاضر ریتاردر این خودرو درست عمل نمیکنه و بیشتر مواقع خودبخود رد میکند.و مواقعی هم که عمل میکنه حداکثر تا50درصد کارایی داره وحالت 3و4اصلا کارنمیکند.دلایل این خرابی چی میتونه باشه؟ لطفا راهنمایی کنید.البته نمایندگی هیوندا هم نتونست کاری بکند

سلام
سیستم ریتاردر این مدل از اتوبوس ها اگر همون مدلی باشه که توی نمایشگاه دیدم مشابه سیستم ریتاردر مان و اسکانیا و حتی ولوو نیست ، این مدل از ریتاردر شبیه سیستم قدیم اتوبوسهای بی12 هست که فقط روی سوخت و دریچه توربوشارژر عمل میکنه و توان لازم را در حد سایر ریتاردرها نداشته البته عرض کردم اگر همون مدل نمایشگاهی باشه و چیز جدید نزده باشند من هم حدود 10 سال پیش در نمایشگاه سری جدید همین مدل از اتوبوس را دیدم که یکی از ایرادات اصلی همون سیستم ترمز بود .

فکر کنم شما از این خوشتون بیاد:

http://www.pocket-encyclopedia.com/?p=646

سلام
دوست گرامی واقعا لذت بردم ممنون از راهنمائیتون

یادش بخیر یاد کارگاه اتو مکانیک افتادم. البته سواد من در مورد خودروهای دیزلی محدود به همان کارگاه شد و افزایش پیدا نکرد!
اون عکس موتور بدجوری دلم رو برده! همچین رفتم تو حس!

راستی اون قطعه ی زیری چیه؟

سلام
بزرگتره ریتاردر مکانیکی و کوچکتره ریتاردر مغناطیسی

مریم ر یکشنبه 22 آذر 1394 ساعت 13:19

خیلی تخصصی بود

سلام
ممنون که حداقل خوندینش

آذرخش صنعت شنبه 21 آذر 1394 ساعت 12:19 http://diagnostic.blogfa.com

سلام
خوبید؟
درحال تغییر قالب سایت هستم
باید قالب وبلاگ رو هم تغییر بدم چون صفحه لینک ها رو باید تغییر میدادم موقتا حذف کردم و مجددا اضافه میشه
بهتون اطلاع میدم

سلام موفق باشید مرتب سر میزنم

ایوب شنبه 21 آذر 1394 ساعت 01:43

من خیلی از راننده ها رو دیدم که از مان تعریف میکنن ولی خودم به شخصه به عنوان مسافر داخل ولوو راحت ترم،از نظر سرو صدای داخل ماشین که مان اصلا صدا نداره ولی نرمی ولوو و راحتی صندلیه ولوو رو هیچی نداره...البته این نظر شخصیمه

سلام
و صد البته نظر شما هم محترمه

ali جمعه 20 آذر 1394 ساعت 22:45 http://free_sharj.rozblog.com

سلام دوست من وب جالبی داری...
اگه با تبادل لینک موافقی مارو به اسم شارژ رایگان ایرانسل و همراه اول لینک کن بعد خبر بده تا لینک شی...
http://free_sharj.rozblog.com

غلامحسین جمعه 20 آذر 1394 ساعت 09:30

با سلام مقایسه فنی جالبی بود ولیکن متاسفانه تعداد محصولات مان در ناوگان حمل ونقل جاده ای ایران اعم از اتوبوس و کامیون بسیار محدود است

سلام
ممنون از نظرتون جناب خوشنویس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد